do początku mapa serwisu kontakt  
Szkicownik
Spis treści

Poniżej znajdziecie filmy tematycznie związane z:

 

 1.Ćwiczeniami  rysunkowymi i malarskimi czyli-SZKICOWNIK

 1a  Informacje dotyczące ANALIZY OBRAZU

 

2. O stylach architektonicznych i nie tylko...

3. Sztuka nowoczesna

4. Czasy nowożytne

5. Wieki średnie

6. Nasze Małe Ojczyzny

7. Podróże w nieznane

8. O fenomenie polskiego malarstwa na przełomie XIX i XX wieku

 

HISTORY OF IDEAS - Arthttps://www.youtube.com/watch?v=z7ECzduUWx0

 

A History of Art in Colorhttps://www.youtube.com/watch?v=LlPdycxWrTI

 

A Brief Art Historyhttps://www.youtube.com/watch?v=cwBoP-zw17A

 

Moje notesy i szkicownikihttps://www.youtube.com/watch?v=cWnnz28RUwI&list=RDtAUVey1QlKY&index=30

 

 
Szkicownik

Zadanie rysunkowe "Szkicownik"-  adresowane  do wszystkich lubiących rysować i malować.

 

Zaczynaj zawsze każde ćwiczenie od końca-

wyszukaj w internecie obrazy sugrtowanych artystów.

Wykonaj pracę inspirując się pracami Mistrzów.

Wybieraj ćwiczenia sugerując się kolejnością- lub NIE sugerując się kolejnością..... wykonuj je tylko wtedy gdy masz ochotę

 

                                      

                                         

                                   Część I

 

 

Ćwiczenie I .

 

Szkic układu kilku przedmiotów. Ćwiczenie z natury. Zwracamy uwagę na kształt przedmiotów.

W przypadku nie trafienia  formy i wzajemnych stosunków w pierwszym uderzeniu, rysujemy nadal na tym

samym  arkuszu papieru aż do znalezienia poszukiwanych proporcji. Nie zwracamy uwagi na nakładające się

 na siebie linie. Jeden szkic wykonujemy bardzo szybko ( maksymalnie 5 minut).

Staramy się wypełnić rysunkiem całą powierzchnię papieru pamiętając o kompozycji.

Ćwiczenie należy powtarzać wielokrotnie ( co najmniej 5 razy) przy zmianie układu przedmiotów.

 narzędzia: miękki ołówek , szkicownik

do przejrzenia : szkice Tadeusza Kulisiewicza

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Ćwiczenie II.

 

Rysunek fragmentów drzew. Obserwujemy bogactwo form i rytmów, które uda nam się dostrzec w drzewach.

Prace powinny mieć kompozycję otwartą. Uważnie obserwujemy światłocień. Staramy się

plamą lub kreską prawidłowo zaznaczyć go na swoich pracach.

Ćwiczenie powtarzamy wielokrotnie ( minimum 2 razy)

narzędzia : miękki ołówek lub węgiel , szkicownik

do przejrzenia : rysunki Stanisława Wyspiańskiego

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Ćwiczenie III.

 

Studia własnej dłoni. Dłoń ludzka posiada ciekawą formę i może być znakomitym modelem ze względu na

 swoje możliwości ekspresyjne i wielką ilość profilów. Wykorzystujemy działanie plastyczne linii.

Pamiętaj o poszukiwaniu plamą lub kreską światłocienia. Pamiętaj o kompozycji pracy.

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy)

narzędzia: ołówek, szkicownik

do przejrzenia : szkice Leonarda da Vinci

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

Ćwiczenie IV.

 

Rysunek układu kilku  przedmiotów. Wprowadzamy lawowanie w celu podniesienia ekspresji.

Lawowanie polega na swobodnym wprowadzeniu do rysunku wykonanego w tym momencie tuszem plam

 rozwodnionego tuszu lub akwareli. Do lawowania używamy miękkiego, akwarelowego pędzla.

Lawowanie może pełnić także funkcje światłocienia, a nawet waloru.

  Ćwiczenie wykonujemy minimum 2 razy

narzędzia: patyk, tusz, pędzel miękki, woda, szkicownik

do przejrzenia: rysunki lawowane Piotra Michałowskiego i Tadeusza Kulisiewicza

 

 

Ćwiczenie V.

 

Studium martwej natury. Ustawiamy prosty układ kilu przedmiotów na tle swobodnie zawieszonej draperii.

Staramy się, wykorzystując małą lampkę, ustawić silne oświetlenie z jednej strony.

Rysując zwracamy uwagę na kompozycję i kształt tych przedmiotów. Dużo czasu poświęcamy na analizę światłocienia

Podstawowym celem tego ćwiczenia jest jednak analiza kontrastów walorowych.

Sposób określania tych kontrastów ( plama, kreska i tp) jest dowolny.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: Ołówek, szkicownik

do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego

 

 

 

 

Ćwiczenie VI.

 

Studium martwej natury z położeniem akcentu tym razem na problematykę kompozycyjną.

Wybierz pewien fragment z otaczającego cię wnętrza ( pokój, kuchnia, łazienka, fragment Sali lekcyjnej w szkole).

Postaraj się ten fragment narysować, pamiętając o użyciu świadomie kompozycji otwartej lub zamkniętej.

Podobny sposób komponowania jest powszechnie stosowany przy rysowaniu, malowaniu pejzażu. W zadaniu

naszym ćwiczymy poczucie równowagi kompozycyjnej i ważną umiejętność dokonywania wyboru.

Stosujemy podobne środki ekspresji artystycznej co w poprzednich ćwiczeniach, a więc kreskę i plamę walorową.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: ołówek, szkicownik

do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego i Jana Cybisa.

 

 

Ćwiczenie VII.

 

 

Fragment pejzażu miejskiego. Ćwiczenie obserwacyjne z natury. Urozmaicony układ domów.

Zwracamy uwagę na kompozycję ( w sensie zrównoważenia form na płaszczyźnie) i kształt domów.

Unikamy elementów perspektywy zbieżnej, staramy się  wprowadzić  perspektywę kolorystyczną.

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 3 razy). Od sposobu naturalistycznego

 naturalistycznego nastrojowego, poprzez malowanie „impresyjnymi” plamkami, aż do podejścia

graficznego (z linearnym rysunkiem architektury) z jednolitym kolorystycznie i przez to umownym tłem.

 

narzędzia: akwarela lub tempery lub gwasz, pędzelek, szkicownik

do przejrzenia: pejzaże Paula Gauguina

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

Ćwiczenie VIII.

 

Martwa natura z kwiatem doniczkowym i widokiem z okna w tle. Swobodna interpretacja kolorystyczna

przy próbie zastosowania perspektywy powietrznej.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; portrety twórców renesansu z wykorzystaniem okna jako elementu kompozycyjnego

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

 

 

Ćwiczenie IX

 

Ulice mojej dzielnicy. Ćwiczenie perspektywiczne. Różne sposoby ukazania przestrzeni ( za pomocą tych samych form malejących w miarę oddalania się od malującego, jak i perspektywy kolorystycznej i powietrznej).Swobodna interpretacja kolorystyczna.

 

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy).

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; pejzaże Maurice Vlamincka, Alberta Marqueta, perspektywa w malarstwie Salvadora Dali

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

 

Ćwiczenie X.

 

Martwa natura z owocami ,butelką, talerzem i czajnikiem na tle udrapowanego materiału. Różne sposoby komponowania płaszczyzny i

operowania kolorem. Wykonaj kilka prac ( minimum 3 ) w każdej inaczej zakomponuj przestrzeń kartki.

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; malarstwo Zbigniewa Pronaszki

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Jeżeli masz problemy z wykonaniem prac lub ze zrozumieniem treści poleceń skorzystaj z pomocy nauczyciela plastyki, zapisz się na koło plastyczne u nas w szkole lub, jeśli uczęszczasz na koło plastyczne poza szkołą, przedstaw problem swojemu instruktorowi!

 

 

Część II

 

Zadanie !  -

Maska z kolorowych papierów na czarnym tle.

Technika- wydzieranka, collage

Do przejrzenia: maski murzyńskie i portrety kubistyczne Pabla Picassa

Expressionism from Cave Art to Nowhttps://www.youtube.com/watch?v=zNVqcBWt-Y8&list=PL5F3B60F1E7863B45&index=7

 

 

Zadanie II-

Szkice portretowe-autoportret z lustra.

Technika- ołówek

Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca

The FACE IN ART HISTORYhttps://www.youtube.com/watch?v=Da9VC9gNrEk

500 Years of Female Portraits in Western Arthttps://www.youtube.com/watch?v=nUDIoN-_Hxs

 

Zadanie III-

Szkice portretowe-autoportret z lustra.

Technika- farby wodne

Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca

 

 

 

Zadanie IV-

Szkice portretowe-techniką puentylistyczną wykonaj swój autoportret

Technika-farby wodne

Do przejrzenia; malarstwo Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie V-

Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.

Technika-farby wodne

Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie VI-

Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.

Technika-papier kolorowy,wydzieranka

Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie VII-

Martwa natura. Zacznij malowanie od kolorowego kontury przedmiotów, który w efekcie końcowym będzie kolorem kontrastującym z kolorem malowanych przedmiotów.

Technika- farba wodna

Do przejrzenia; malarstwo Henri Matisse*a

 

 

 

Zadanie VIII-

Martwa natura z żółtym kubkiem. Wymyśl taką martwą naturę, aby jeden z elementów był żółtym kubkiem, a reszta przedmiotów była w kolorach dopełniających do żółtego.

Technika- farba wodna

Do przejrzenia- informacje o kole barwnym

 

 

 

Zadanie IX- termin realizacji do

Martwa natura z kwiatem doniczkowym.

Technika: farby wodne

Do przejrzenia: martwa natura Paula Cezanne*a „Niebieski wazon”

 

 

 

Zadanie X- termin realizacji do

Martwa natura z wyobraźni w technice puentylistycznej. Praca ma być tak zakomponowana, aby jednym z elementów był instrument muzyczny (dowolny).

Do przejrzenia: kubistyczne prace Georga Braqea.?

 

 

 

Zadanie XI- termin realizacji do

Kwiaty z wyobraźni.

Praca ma być tak namalowana ,aby kolory harmonizowały ze sobą

Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.

 

 

 

Zadanie XII- termin realizacji do

 Kwiaty z wyobraźnia. Praca ma być tak zakomponowana, aby najważniejszym elementem były formy kwiatów.

Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.

 

 

 

Zadanie XIII- termin realizacji do

Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej

Technika-farby wodne

 

 

 

Zadanie XIII- termin realizacji do

Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej

Technika-wydzieranka z kolorowego papieru

 

 

 

Zadanie XIV semestr II- termin realizacji do

Zaprojektuj 4,5 kompozycji płaszczyznowych ,dekoracyjnych inspirowanych studiami kwiatów. Nawiąż w swoich poszukiwaniach do wzornictwa ludowego.

Wykonaj następnie z kolorowego papieru kompozycje witrażową jednego ze swoich pomysłów w formacie 100X60cm.

 

 

 

 
Analiza obrazu

10 najbardziej znanych obrazów https://www.youtube.com/watch?v=3rRrk3m9v7o

Historia malarstwa zachodniegohttps://www.youtube.com/watch?v=WGon_Qk1DWg

Wybrane dzieła z poszczególnych epok malarskich (XV-XX w.)https://www.youtube.com/watch?v=Ok2GE-OQkqc

Historia Polski w malarstwiehttps://www.youtube.com/watch?v=cJCZOJvoPKY

 

Po co nam muzea? - J.V. Marantohttps://www.youtube.com/watch?v=MHo928fd2wE&index=192&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

Czym różni się sztuka od rzemiosła? - Laura Morellihttps://www.youtube.com/watch?v=tVdw60eCnJI&index=142&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

Wstępna analiza obrazu

 

Autor obrazu, tytuł obrazu, czas powstania obrazu- to podstawowe informacje.

Epoka, nurt artystyczny--warto na nie zwrócić uwagę, bo stanowią istotną podpowiedź.

Ponadto zawsze trzeba określić stosunek obrazu do konwencji ( jak obraz wypada na tle innych obrazów z tej epoki, a może  jest nowatorski- jeżeli tak to dlaczego)

 

1.Miejsce w dorobku artystycznym malarza

 

(wczesna twórczość, dojrzała, późna twórczość)

 

 FILM- polecam cykl na youtube- Wielcy Malarze

Budowa Imperium - Czasy Leonarda Da Vinci - BOChttps://www.youtube.com/watch?v=NqQFJ0F4Eos

Wielcy Malarze. Michał Anioł. Lektor PL

Gustave Courbet Wielcy Malarze

Wielcy Malarze Caspar David Friedrich

Gustave Courbet Wielcy Malarze

Wielcy Malarze Camille Pissarro

Wielcy malarze Salvador Dali

Wielcy Malarze - René Magritte cz. 1

Spotkania ze sztuką: Jacek Malczewski - odcinek 1

 

 

2.Wymiary obrazu-(wysokość, szerokość)

 

3.Technika malarska

 

akwarela, al secco, collage, enkaustyka, fresk, graffiti, gwasz, malarstwo akrylowe, malarstwo, kredkami, malarstwo na szkle, malarstwo olejne, malarstwo temperowe, polichromia, sgraffito, witraż

Film:

MALARSTWO I RYSUNEK - NARZĘDZIA I TECHNIKIhttps://www.youtube.com/watch?v=TbmbuVH8Ynw

Jak to jest zrobione? Witrażehttps://www.youtube.com/watch?v=hlTUoG6rEso

Freski w Podlesiuhttps://www.youtube.com/watch?v=hlgl_fsZisA

Supraskie Freskihttps://www.youtube.com/watch?v=2dFcjo1nr9M

SGRAFFITOhttps://www.youtube.com/watch?v=NO3CVkRnNT8

Renowacja XVI-wiecznych polichromii w Archikatedrzehttps://www.youtube.com/watch?v=jPAD53YEV3g

Tempera paint techniqueshttps://www.youtube.com/watch?v=e2qRDvMw12U

5 powodów dla których lubię gwasze - jak malować gwaszamihttps://www.youtube.com/watch?v=gOwjQb2U0dg

JAK MALOWAĆ AKWARELĄ - PORADY I TRICKIhttps://www.youtube.com/watch?v=7FEK75JSmeU

FARBY OLEJNE, a FARBY AKRYLOWE, gdzie różnica? PORÓWNANIEhttps://www.youtube.com/watch?v=OeXbe_7fM8k

TECHNIKI W MALARSTWIE OLEJNYM- Impasto - alla prima - laserunek https://www.youtube.com/watch?v=eUc5Q-g5FZM

Jak to jest zrobione? Fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=f89TI3w0d64&index=8&list=PLlBWtduEj8ecrxKJfIXHXt8d7G-2ZkSJW

Jak to jest zrobione: Rzeźbienia mydlanehttps://www.youtube.com/watch?v=LXdmZ9kVVzk&index=33&list=PLlBWtduEj8ecrxKJfIXHXt8d7G-2ZkSJW

Rzeźby starożytnej Grecjihttps://www.youtube.com/watch?v=tluEMYTzm7g

Zaawansowane techniki pracy z tuszemhttps://www.youtube.com/watch?v=AXroKFHV_NU

 

 

4.Temat obrazu--

 

--akt, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo historyczne (odmiana: batalistyczne), malarstwo marynistyczne, malarstwo pejzażowe (krajobrazowe) (odmiana: nokturn, weduta), malarstwo portretowe, malarstwo religijne (odmiana: malarstwo mitologiczne), malarstwo rodzajowe, martwa natura.

 FILM:Rodzaje malarstwa.https://www.youtube.com/watch?v=erCiLPbeNs0

MALARSTWO - RODZAJEhttps://www.youtube.com/watch?v=7drXtwbHj8U

 

The Death of Socrates: How To Read A Paintinghttps://www.youtube.com/watch?v=rKhfFBbVtFg

Las Meninas: Is This The Best Painting In History?https://www.youtube.com/watch?v=WKRKrpz09Fk

 

5.Miejsce, w którym obraz się znajduje (zwykle nazwa muzeum).

 

Film;

ART OF THE LOUVRE - Discovery/History/Museum (documentary)https://www.youtube.com/watch?v=CdoCBXpIQOk

Dürer and Beyond: Central European Drawings in The Metropolitan Museum of Art, 1400--1700https://www.youtube.com/watch?v=j4cG1UyrrmI

The Russian Versailles: Mesmerizing Peterhof (RT Documentary)https://www.youtube.com/watch?v=7lBuolbyj-A

London: Victoria & Albert Museum & Gift Shop https://www.youtube.com/watch?v=jdRbbWgqgCE

KRÓTKA PODRÓŻ PO MUZEUM WATYKAŃSKIM https://www.youtube.com/watch?v=j1GwUkBY9io

BERLIN, the fascinating historical exhibits of the PERGAMON Museum, GERMANY https://www.youtube.com/watch?v=fYMNZHXSKPQ

Straty kultury polskiej w czasie II wojny światowejhttps://www.youtube.com/watch?v=iIh-Baxzefs

 

Właściwa analiza obrazu


6.Kompozycja- otwarta, zamiknięta, statyczna, dynamiczna, diagonalna, na planie krzyża, w trójkącie.....)

Zasady kompozycyjne-

W malarstwie obowiązują trzy zasady: zasada równowagi, zasada symetrii, zasada rytmu. Rozważ, którą z nich stosuje, albo łamie malarz.

 

Film- Kompozycja - podstawy (#5) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=w_18hBEzREw

 

.Kompozycja - rodzaje (#6) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=B1k55vcN8Vw

 

The chaotic brilliance of artist Jean-Michel Basquiat - Jordana Moore Saggesehttps://www.youtube.com/watch?v=JX02QQXfb_o&list=PLJicmE8fK0EiEzttYMD1zYkT-SmNf323z&index=7

 

Master Painting Composition by Rubens - Part I [Art Techniques] (2014)https://www.youtube.com/watch?v=ha3Q1MnCh0Q

 

Master Painting Composition by Rubens - Part II [Art Techniques] (2014)https://www.youtube.com/watch?v=Of-7Uo77qLo

 

Mastering Composition with the Law of Symmetry - Gestalt Psychology for Artists (PREVIEW)https://www.youtube.com/watch?v=fmycAyQK2Zg

 

Merging Shapes - 10 Minutes To Better Painting - Episode 1https://www.youtube.com/watch?v=Nap7dwHjD9Y

 

7.Dominanta kompozycyjna

 

Odnajdź cechę główną, dominujący: szczegół, postać, barwną plamę, światło, układ elementów i omów jej znaczenie dla całości obrazu.

 

 

8.Przestrzeń czyli perspektywa w obrazie-

 

Opisz postacie i relacje pomiędzy nimi.

Przedstaw najważniejsze elementy (przedmioty, obiekty) organizujące przestrzeń obrazu.

Określ relacje między detalem (gest, przedmiot, kształt) a tym, co ogólne (wymowa całości dzieła).

Głębia---Opisz pierwszy plan, drugi plan i dalszy plan.

Zanalizuj tło obrazu.

Przedstaw sposób ukazania głębi: układ rzędowy, układ kolisowy, perspektywa linearna, perspektywa powietrzna, perspektywa malarska

Filmy:

Jak iluzje optyczne oszukują mózg - Nathan S. Jacobshttps://www.youtube.com/watch?v=rfdJyDfIHIc&index=92&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

Perspektywa w rysunku

https://www.youtube.com/watch?v=DDKthemuXAU

.Perspektywa powietrzna

https://www.youtube.com/watch?v=0Saxowh6Sqw

 

Post-Impressionismhttps://www.youtube.com/watch?v=eV_ZntDBlW4

 

Cezanne Biography from Goodbye-Art Academyhttps://www.youtube.com/watch?v=sKT84w1xUGE

Seurat Biography from Goodbye-Art Academyhttps://www.youtube.com/watch?v=BOdmp7_BUhY

 

Botticelli Biography - Goodbye-Art Academyhttps://www.youtube.com/watch?v=ea1--FrSZTw

 

 

9.Paleta barw

 

Czym jest kolor? - Colm Kelleherhttps://www.youtube.com/watch?v=UZ5UGnU7oOI&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy&index=54

 

Na wstępie określ czy masz przed sobą obraz, który można zaliczyć do malarstwa monochromatycznego, czy do malarstwa polichromatycznego.

Opisz jak wygląda kolorystyka obrazu, gama użytych barw (barwy podstawowe, barwy pochodne, barwy czyste, barwy dopełniające, barwy ciepłe, barwy zimne). Spróbuj określić ich wpływ na temat obrazu.

. Kolor-film

https://www.youtube.com/watch?v=BlafD9Qdt7c&list=PLr6yJV8GiRbA6ff6lPBSIAODF0Oy8iUl1&index=9

.Kolor w teorii i w praktyce-film

https://www.youtube.com/watch?v=OeyN71bI56Y

.Czy kolory istnieją?-film

https://www.youtube.com/watch?v=kb26U1bqlbw

 

 

 

 

1o.Światło

 

Ustal źródło światła w obrazie: (naturalne, sztuczne).

Przedstaw rodzaje świateł: bezpośrednie, odbite, mieszane.

Określ sposób rozprzestrzeniania się światła w obrazie (kierunkowe, rozproszone, kierunkowo rozproszone).

Opisz natężenie światła.

Odnajdź rolę i symbolikę światła.

 

FILMY-Światło i cień

https://www.youtube.com/watch?v=A_YMJg-0zpk

 Światłocień - wartościowanie (#9) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=Vr5KL91V9SM

.Światłocień - modelowanie (#10) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=ZJsWb9GqZYw

 

Rembrandt Biography - Goodbye-Art Academyhttps://www.youtube.com/watch?v=AkSymdjj2XU

Caravaggio Biography from Goodbye-Art Academyhttps://www.youtube.com/watch?v=w0vrDLpRRA4

 

11.Interpretacja obrazu

 

 

W interpretacji obrazu warto jeszcze uwzględnić:

nastrój, który panuje w obrazie, ale też nastrój, który obraz wywołuje w odbiorcy;

symbolika – czyli umowne znaczenia, przedmiotów, gestów, układów elementów obrazu

ekspresja – w jaki sposób w obrazie oddaje się emocje, jak bardzo są one ukazywane;Spróbuj również opisać zachodzące w obrazie relacje pomiędzy poszczególnymi płaszczyznami analizy obrazu.

 

FILMY-

 

Co artysta miał na myśli? |https://www.youtube.com/watch?v=VtOTcazO8Jg&index=130&list=PLe-V8_pGhNT_6du1Se2Xnbt8_d3JjQxvo

 

Obrazy z Fabryki Śmierci. II Wojna Światowahttps://www.youtube.com/watch?v=r5EMWCTJlEA

Andrzej Wróblewski: Rozstrzelaniehttps://www.youtube.com/watch?v=KdswzTtAfXM

 

Mistrz bisnesu i sztuki- Tintoretto https://www.youtube.com/watch?v=rH5UynPsWYI&list=PLe-V8_pGhNT_6du1Se2Xnbt8_d3JjQxvo&index=207

Wiosna |https://www.youtube.com/watch?v=O0V2242-UqI

El Greco: jeden obraz, trzy historie | https://www.youtube.com/watch?v=4DssY3yQKqU

Vermeer: Master of Light (COMPLETE Documentary) [No Ads]https://www.youtube.com/watch?v=DEior-0inxU

Tajemnice Kaplicy Sykstyńskiej | https://www.youtube.com/watch?v=IU8Cp_3UTHU

Ulubiony obraz Brytyjczyków: Ostatnia droga Temeraire’a |https://www.youtube.com/watch?v=o3j6LLwi62w

Opowieść o obrazie Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem"https://www.youtube.com/watch?v=4Yi2170hPSs

Mona Lisa - kulisy sławy | Architecture is a good idea/off topichttps://www.youtube.com/watch?v=NPFCDmXO8qQ

Caravaggio: Złożenie do grobu |https://www.youtube.com/watch?v=T1rXt1uUQ5c

 

Secesyjny "Pocałunek" Klimtahttps://www.youtube.com/watch?v=3hnQs9F5lxs

Jan Matejko - "Rejtan" - Audiodeskrypcjahttps://www.youtube.com/watch?v=tWoiHTsKVUY

Wielkie dzieła sztuki #1 "Lekcja anatomii doktora Tulpa"https://www.youtube.com/watch?v=71rXrR-hWCI

Najbardziej znany obraz świata?https://www.youtube.com/watch?v=oEjEQbPhc8A

Autor powyższego tekstu-Arkadiusz Żmij Kategoria:Analiza obrazu

 

AUDYCJE-

 Impresjonizm - audiodeskrypcja obrazu: "Impresja, wschód słońca" - Claude Monethttps://www.youtube.com

/watch?v=rNv24W562uU&

list=PLuXlUa_0GxXKn_ltUbxEYqNamzW9o0c5h&index=10

 

Kubizm - audiodeskrypcja obrazu: "Panny z Avignon" - Pablo Picassohttps://www.youtube.com/watch?v=v58Db7Ccj2s&

list=PLuXlUa_0GxXKn_ltUbxEYqNamzW9o0c5h&index=11

 

dadaizm - audiodeskrypcja Ready-made: "Fontanna" - Marcel Duchamphttps://www.youtube.com/watch?v=XkYbTnjjrng&list=PLuXlUa_0GxXKn_ltUbxEYqNamzW9o0c5h&index=12

 

 

 

Krótka historia religii w sztuce - TED-Edhttps://www.youtube.com/watch?v=qfITRYcnP84&index=235&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

---- 10 Minutes To Better Painting - Episode

Visual Language - 10 Minutes To Better Painting - Episode 2

Digital Brushwork - 10 Minutes To Better Painting - Episode 3

Good Shapes - 10 Minutes To Better Painting - Episode 4https://www.youtube.com/watch?v=-ZknWKTpc90

 

 

 
O stylach architektonicznych i nie tylko...

 

Style architektoniczne

 

Co to są style architektoniczne?

https://www.youtube.com/watch?v=TLaCN355r5M

 

 

 Sztuka prehistoryczna - audiodeskrypcja malowidła: "Bizon ugodzony dzidą

https://www.youtube.com/watch?v=GUQ5VJq1RtM

Renesans - audiodeskrypcja obrazu: "Mona Lisa" - Leonardo da Vinci

https://www.youtube.com/watch?v=JY79pwBnYiE

Audycje zrealizowane przez Fundację Audiodeskrypcja w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Edukacji Kulturalnej "WIDOK", w ramach zadania publicznego "Obrazy słowem malowane. Radiowe spotkania z audiodeskrypcją sztuk plastycznych, nie tylko dla najmłodszych". Wyprodukowana i wyemitowana w roku 2011 na antenie Polskiego Radia Białystok.

Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. W ramach projektu powstał pierwszy w Polsce cykl 12 audycji radiowych z audiodeskrypcją oraz dotykowa paleta barw, wykorzystująca powiązania między widzianym kolorem, a odczuwalną fakturą.

 

"Muzeum ogrodowe: ogrody angielskie jako wizja kultury i wykład historii." Prof. Andrzej Pieńkos.https://www.youtube.com/watch?v=59pIRS9S-RI

Jan Henryk Rosen i katedra ormiańska we Lwowie || wykład Joanny Wolańskiejhttps://www.youtube.com/watch?v=bhbj_ldt1s4

 

 

REPUBLIKA SZTUKI-------

Marcin Bąk i Janusz Janowski  interesująco i niezwykle zachęcająco o szeroko rozumianej "Sztuce"

REPUBLIKA SZTUKI - ODC. 1 - M. BĄK, J. JANOWSKI - CZYM TAK NAPRAWDĘ JEST SZTUKA?https://www.youtube.com/watch?v=qYlimKg-ntA&list=PL_2LK9doeytbNIgGBjy_1HTrD9ofuy6nO&index=43

 

Architecture is a good idea

Videoblog o architekturze

https://www.youtube.com/user/rgajda

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Skin of our Teeth (Part 1)https://www.youtube.com/watch?v=w6qYjisp51M

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Great Thaw (Part 2)https://www.youtube.com/watch?v=kp15cUHgryQ

 

Kenneth Clark's Civilisation - Romance and Reality (Part 3)https://www.youtube.com/watch?v=uY7rrAPCGyA

 

Kenneth Clark's Civilisation 04: Man The Measure of all Thingshttps://www.youtube.com/watch?v=jvrAdDfmgKY

 

Civilisation (1969) Part 5 of 13 - The Hero as Artist [HD]https://www.youtube.com/watch?v=h5fjKgI1ljM

 

Civilisation (1969) Part 6 of 13 - Protest and Communication [HD]https://www.youtube.com/watch?v=YQfre20PrVg

 

Kenneth Clark's Civilisation - Grandeur and Obedience (Part 7)https://www.youtube.com/watch?v=36GHGI-T3nY

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Light of Experience (Part 8)https://www.youtube.com/watch?v=ukuElRp_-nM

 

Civilisation (1969) Part 9 of 13 - The Pursuit of Happiness [HD]https://www.youtube.com/watch?v=DTK3NIYEY98&list=PLkq44i-E582zDNKD8MqnSzRzRz7D9A-fV&index=9

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Smile of Reason (Part 10)https://www.youtube.com/watch?v=NosgW0JPfRs

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Worship of Nature (Part 11)https://www.youtube.com/watch?v=AHTGy0TB7yE

 

Kenneth Clark's Civilisation - The Fallacies of Hope (Part 12)https://www.youtube.com/watch?v=5PL8otQLkNg

 

Kenneth Clark's Civilisation - Heroic Materialism (Part 13)https://www.youtube.com/watch?v=z4UwvBhXuxE

 

Kenneth Clark: In the Beginning (1975)https://www.youtube.com/watch?v=MCY9CuTG-rQ

 

BBC. The Culture Show. Sir Kenneth Clark: Portrait of a Civilised Manhttps://www.youtube.com/watch?v=Yu6RzYSgStc

 

Kenneth Clark: Romantic vs Classical Art - William Blakehttps://www.youtube.com/watch?v=NTbt2FvwWD0

 

Kenneth Clark: The Romantic Rebellion (1974)https://www.youtube.com/watch?v=YZi1WNTobro&index=2&list=PLLEMpXvr0s1RuJ3geKAC4OWeJLzA7Dnys

 

BBC. The Culture Show. Sir Kenneth Clark: Portrait of a Civilised Manhttps://www.youtube.com/watch?v=Yu6RzYSgStc&index=4&list=PLLEMpXvr0s1RuJ3geKAC4OWeJLzA7Dnys

 

In conversation with... Simon Schama, Mary Beard and David Olusoga on BBC Two's Civilisations serieshttps://www.youtube.com/watch?v=258l4h5HbF0

 

 

 

Sztuki wizualne dla DUŻYCH i MAŁYCH

 

Poniżej zamieszczam linki ( nieaktywne)

do filmów, które warto oglądać w wolnym czasie,

jeżeli interesujesz się sztukami pięknymi:

 

1. "Pole widzenia"

 

https://www.youtube.com/watch?v=dR2zLcdTiQk

 

2."Magia powidoku"

 

https://www.youtube.com/watch?v=SxjPRIYojRg

 

 

3."Czym jest kolor"

 

https://www.youtube.com/watch?v=UZ5UGnU7oOI

 

4. "Jak widzimy kolory"

 

https://www.youtube.com/watch?v=l8_fZPHasdo

 

5 . "color composition painting" ,

6. "Color Theory Basics"

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qj1FK8n7WgY

 

https://www.youtube.com/watch?v=3drtbPZF9yc

 

7. "Symetria"

 

https://www.youtube.com/watch?v=3drtbPZF9yc

 

 

 

 

8.Wielcy malarze- van Gogh

https://www.youtube.com/watch?v=9lGEvm1Lve0

 

9. Wielcy malarze- Seurat

https://www.youtube.com/watch?v=rDW4wSTm-V4

 

10. Wielcy malarze-B.Morisot

https://www.youtube.com/watch?v=7-ek4hGqtK4

 

11. Wielcy malarze-Rousseau

https://www.youtube.com/watch?v=lSUffeCL1HE

 

13. Wielcy malarze-Kandinsky

https://www.youtube.com/watch?v=qXcAkgPKDxc

 

14. Wielcy malarze-Matisse

https://www.youtube.com/watch?v=s37OoBXkYAc

 

15.Wielcy malarze-Magritte

https://www.youtube.com/watch?v=yD53mLZ_y8k

 

16..Wielcy malarze-Pollock

https://www.youtube.com/watch?v=aSYo-98fO1Y

 

17.Sztuka nowoczesna- fowizm

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0Y8Cgbg1o&list=PLXVuKomahjzdNOrden8thb8HWbvJZK71w&index=5

 

18.Wielkie kierunki sztuki nowoczesnej- kubizm

https://www.youtube.com/watch?v=pHLNXTolTas

 

https://www.youtube.com/watch?v=DSZMlfm1Ln0&list=PLXVuKomahjzdNOrden8thb8HWbvJZK71w&index=12

 

19.Wielkie kierunki sztuki renesans

https://www.youtube.com/watch?v=h363qzIivmg&list=PLVIE9PHiftroA18Jru3X8chZW_yKtlSfF

 

20. Wielcy artyści- Leonardo

https://www.youtube.com/watch?v=M8ApnEV6BXU&index=1&list=PLVIE9PHiftroA18Jru3X8chZW_yKtlSfF

 

21. Matematyka kryjąca się w obrazie van Gogha

https://www.youtube.com/watch?v=PMerSm2ToFY&index=77&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

22.Matematyka kryjąca się w rysunku Leonarda

https://www.youtube.com/watch?v=aMsaFP3kgqQ&index=122&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

23. Krótka historia religii w sztuce

https://www.youtube.com/watch?v=qfITRYcnP84&index=163&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

24.Czym różni się sztuka od rzemiosła

https://www.youtube.com/watch?v=tVdw60eCnJI&index=236&list=PLrGy1B-JeOymgW7LkvsLLNzOG3--re2oy

 

25.wprowadzenie do sztuki wieku XIXgo

https://www.youtube.com/watch?v=t62fUZJvjOs

 

26.Sztuka i muzyka- składanka

https://www.youtube.com/watch?v=1b8xiXKd9Kk

 

27. Muzyka i sztuka- Kandinsky

https://www.youtube.com/watch?v=MVzUfiVlfr0

 

28.Jackson Pollock- animacja

https://www.youtube.com/watch?v=wKLlk5aUFXE

 

https://www.youtube.com/watch?v=wKLlk5aUFXE

 

29. Andy Warhol-animacja

https://www.youtube.com/watch?v=1ZTDN2R3mXE

 

https://www.youtube.com/watch?v=MhdAzXye_Wc

 

30.Historia sztuki nowoczesnej

https://www.youtube.com/watch?v=nPL-Mm9v8ck

 

31.Ewolucja sztuki

https://www.youtube.com/watch?v=bkWHrWw5yTg

 

32.O co chodzi w sztuce współczesnej

https://www.youtube.com/watch?v=lNI07egoefc

 

33.Rodzaje malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=0C_ArE9TxmY

 

34.Wielkie kierunki w sztuce- impresjonizm

https://www.youtube.com/watch?v=kuOonogw-TM

 

35.Wielcy malarze- Monet- biografia

https://www.youtube.com/watch?v=ah5g2M14oUM

 

36.Veermer- wielcy malarze- biografia

https://www.youtube.com/watch?v=2-nxz5irYuM

 

37.Rembrandt- wielcy malarze- biografia

https://www.youtube.com/watch?v=NR5sC5fu8-8

 

38.Michał Anioł- wielcy malarze- biografia

https://www.youtube.com/watch?v=ML1PA_Dxa_M&list=PLXB5R79dmFB6HpWbgpF8-3aXPqVb_rbj5&index=4

 

39.Leonardo- wielcy malarze- biografia

https://www.youtube.com/watch?v=Rm0qszPJnc8&list=PLXB5R79dmFB6HpWbgpF8-3aXPqVb_rbj5&index=2

 

 

 

Historia sztuki:

 

Tajemniczy mieszkańcy Wysp Kanaryjskich Film DOKUMENTALNY Lektor PLhttps://www.youtube.com/watch?v=uCMYk3uPUkg

Zagadka Wielkiego Menhira Film Dokumentalny Lektor PLhttps://www.youtube.com/watch?v=GlYO2EJqDjg

 

 

Historia Starozytnych Cywilizacji e01 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=fppO9Do9tbQ

Historia Starozytnych Cywilizacji e02 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=L_1z-9U9GmA&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=20

Historia Starozytnych Cywilizacji e03 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=9TR85Xsub8w&index=19&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e04 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=vPQgJ9f8UKI&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=18

Historia Starozytnych Cywilizacji e05 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=4j98qnvWBjo&index=17&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e06 Part1 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=BAu-wX3yRPw&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=16

Historia Starozytnych Cywilizacji e07 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=iEZtq9C2Bio&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=14

Historia Starozytnych Cywilizacji e08 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=Jcgm6QMNJPE&index=13&

list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e09 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=gHJMTO1BZKI&index=12&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e11 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=wTjbgr1wzxE&index=10&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e12 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=dxflfdzuYhY&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=9

Historia Starozytnych Cywilizacji e12 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=dxflfdzuYhY&index=9&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e13 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=JNdqRln6aD4&index=8&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e14 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=Pwj59YDYW4Y&index=7&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F

Historia Starozytnych Cywilizacji e15 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=mWP6wshlLxo&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=6

Historia Starozytnych Cywilizacji e20 PLhttps://www.youtube.com/watch?v=5JG21Ie8PYA&list=PLUXpARV6umzMwDL18GC1OoVpdrf_pWV3F&index=1

 

 

Labirynt Minotaurahttps://www.youtube.com/watch?v=W_YQZCdTDPQ

 

Pompeje Piwnica Szkieletówhttps://www.youtube.com/watch?v=XIcalZ_Gmb0

"POMPEJE" część I HD lektor PLhttps://www.youtube.com/watch?v=f147ck-Ct74

POMPEJE" część II HD lektor PLhttps://www.youtube.com/watch?v=4o66WIu0n8I

 

Historia i cywilizacja Bizancjum-https://www.youtube.com/watch?v=7Kxe4-SKM9Y

                                               https://www.youtube.com/watch?v=Kl2zw6tiFWk

Poczet cesarzy bizantyjskich Aleksander Krawczuk [Audiobook PL]https://www.youtube.com/watch?v=YKsI_w2aoTI

 

Imperium osmańskie kontra chrześcijanie cz 1https://www.youtube.com/watch?v=p1_OH0h8Mnc

 

Czym jest rzeźba?https://www.youtube.com/watch?v=3UllgBjVdhg

Julian Opie "Rzeźby, obrazy, filmy" | "Sculptures, Paintings, Films"https://www.youtube.com/watch?v=NyT69_F80wI

Opowieść o obrazie Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem"https://www.youtube.com/watch?v=4Yi2170hPSs

Matematyka w malarstwie współczesnym - Prezentacja edukacyjnahttps://www.youtube.com/watch?v=wVAJd1XtmOU

Lekcja 1 , Dekonstrukcja obrazu- Kubizmhttps://www.youtube.com/watch?v=SpGhwfc4WPg

profesor Wiktor Zin SŁOWNIK KRAJOBRAZU POLSKIEGO cykl telewizyjny. Litera G.https://www.youtube.com/watch?v=VqksPSU7vwE

 

Katedra w Strasburgu-https://www.cda.pl/video/15430567?a=1

 

 

 

 
sztuka nowoczesna

Sztuka nowoczesna

 

Bauhaus: A History and its Legacyhttps://www.youtube.com/watch?v=xYrzrqB0B8I

 

Cztery wymiary: Poincare, Picasso, Einstein, Minkowski cz.1 (2)

https://www.youtube.com/watch?v=6-vDIGXeOsw

Cztery Wymiary: Poincare, Picasso, Einstein, Minkowski cz.2 (2)

https://www.youtube.com/watch?v=0qPZTytHYIk

 

Prof. Maciej Lewenstein – „Abstrakcja w nauce i sztuce”

https://www.youtube.com/watch?v=UzCk2edqLbc

 

Bez tytułu 1-12. 8. Instytucja sztuki. Konceptualizm i art world

https://www.youtube.com/watch?v=vsJe-5qsVOM

 

Czego szuka sztuka?

https://www.youtube.com/watch?v=-_6C8aD6DKY

 

"Na początku był kwadrat. O sztuce rosyjskiej awangardy"https://www.youtube.com/watch?v=OzHjnTwcZlY

 

Vassili Kandinsky

https://www.youtube.com/watch?v=O-FOUGStc4c&list=PLACCnhXFo4YE3HBJVvK6ef2_YOmASNFR9&index=80

 

Witkacy

https://www.youtube.com/watch?v=K9ailCGvnVc&list=PLkGHai01NhoWNjtulduZsr0sT1jtwysUJ&index=15

 

Henryk Stażewski

http://ww.youtube.com/watch?v=Nn73j8-sSVg&index=20&list=PL9wNs5bCbCzT2bsfHrrMYJ8w6k6lTF1fO

 

Maria Jarema

https://www.youtube.com/watch?v=yPBbbHdwyAU&index=18&list=PL9wNs5bCbCzT2bsfHrrMYJ8w6k6lTF1fO

 

Andrzej Wróblewski

https://www.youtube.com/watch?v=EhGt-vLJPPM&list=PL9wNs5bCbCzT2bsfHrrMYJ8w6k6lTF1fO&index=19

 

RENÉ MAGRITTE - GOLCONDA

https://www.youtube.com/watch?v=jBybbbXpVNg&list=PL9wNs5bCbCzT2bsfHrrMYJ8w6k6lTF1fO&index=14

 

Salvadore Dali

https://www.youtube.com/watch?v=9zYSgzbVkAs&list=PL9wNs5bCbCzT2bsfHrrMYJ8w6k6lTF1fO&index=7

 

Andy Warhol

https://www.youtube.com/watch?v=n2xPxilDcN0

 

Picasso,

https://www.youtube.com/watch?v=6a6Ch_R-OLM

 

Picasso i Warszawa

https://www.youtube.com/watch?v=JrCB08OR49g

 

Marc Chagall

https://www.youtube.com/watch?v=AcBj9qYZCBY&list=PLACCnhXFo4YE3HBJVvK6ef2_YOmASNFR9&index=34

 

Nowosielski

https://www.youtube.com/watch?v=NvzoaGLsp9o

 

Andrzej Strumiłło

https://www.youtube.com/watch?v=Uvgm-6clnZw

 

 

Historia sztuki całość

https://www.youtube.com/watch?v=JCBpCmzLUl8

 

Parodia sztuki nowoczesnej

https://www.youtube.com/watch?v=5bweihyIGfo

 

SZTUKA WSPÓŁCZESNA - Tomasz Samołyk - Sprzątanie Salonu #51

https://www.youtube.com/watch?v=QAY1wJLnSqY

 

Teoria strun Czy wszechświat jest symfoniąhttps://www.youtube.com/watch?v=YI09N0L24XI

 

"Wkład Grupy Bloomsbury w sztukę nowoczesną" - wykład Frances Spalding

https://www.youtube.com/watch?v=a-VrmM9mJCM

 

Mapa architektury modernistycznej w II Rzeczypospolitej - Wykład dr. hab. Andrzeja Szczerskiegohttps:https://www.youtube.com/watch?v=svLPGSaE7_M

 

W pogoni za nowoczesnością. Tadeusz Peiper i awangarda. Wykład Karoliny Zalewskiej

https://www.youtube.com/watch?v=1WLw1uqMfQ4

 

Olga Boznańska. Konteksty i konfrontacje. Wykład Urszuli Król

https://www.youtube.com/watch?v=GGM8MK3_MOg

 

Sztuka XX wieku w kontekście filmów Andrzeja Wajdy, Bożena Pysiewicz

https://www.youtube.com/watch?v=gRx-WaVlcPk

 

Manet i nowoczesność. Wykład Iwony Danielewicz

https://www.youtube.com/watch?v=xsQSGuLvVDk

 

Surrealizm. Imaginacje i mitologie - wykład Moniki Rydiger

https://www.youtube.com/watch?v=rfxktQE4a0Q

Jak zrozumieć abstrakcję? - wykład w Muzeum POLIN

https://www.youtube.com/watch?v=ffDV9IGd_4A

 

Instytucja sztuki. Konceptualizm i art world

https://www.youtube.com/watch?v=vsJe-5qsVOM

 

Tajemnice sztuki współczesnej 2015 Płock wykład

https://www.youtube.com/watch?v=YKqYDsj7dxw

 

Czy istnieją granice sztuki? Jerzy Stelmach

https://www.youtube.com/watch?v=XoCOd5RIbNY

 

Wykład: Dani Karavan. Sztuka w kontekście miejsca

https://www.youtube.com/watch?v=bXiGafx6d8k

 

Spotkanie "Sztuka nie sztuka?"

https://www.youtube.com/watch?v=JtV4G_0qAmk

 

Tajemnice sztuki współczesneń, cykl wykładów

https://www.youtube.com/user/SztukaNowoczesna

 

H. Bilewicz. Wykład/spotkanie na wystawie ISTOTA IDEI". 27.10.2012 © Muzeum Narodowe w Gdańsku

https://www.youtube.com/watch?v=XswR-UcgAQo

 

Bałkany w zwierciadle sztuki współczesnej"

https://www.youtube.com/watch?v=PUx0TDW4h7k

 

Wyklad prof ASP Adama Brinckena

https://www.youtube.com/watch?v=UONFlixcROE

 

Paweł Pachciarek - Współczesna sztuka Japonii - Uniwersum Kusamy Yayoi

https://www.youtube.com/watch?v=YngTK9nagpo

 

Sztuczne sieci neuronowe i sztuka, czyli co komputery wiedzą o malarstwie, Piotr Warchoł

https://www.youtube.com/watch?v=J4y1NM_u0SU

 

Prof. Leszek Brogowski. Wykład 11.09.2012 © Muzeum Narodowe w Gdańsku.

Marginesy, minima, media, itp. O politycznym znaczeniu sztuki konceptualnej.

https://www.youtube.com/watch?v=glGAvrheyME

 

----New York Shamisen Calligraphy Performance Japanese Artist

https://www.youtube.com/watch?v=fMtk8la4NKM

 

-----Japanese calligraphy by Shioh Kato

https://www.youtube.com/watch?v=elSvkGnL1Ig

 

----Jeff Koons

-https://www.youtube.com/watch?v=oGaB4om5SJw

 

----- Ai WeiWei

https://www.youtube.com/watch?v=pxjJwiuRI5k

 

-----Keith Haring

https://www.youtube.com/watch?v=Ug_btMxSm48

 

----Jackson Pollock

https://www.youtube.com/watch?v=oRkr60vZNvw

 

----Francis Bacon

https://www.youtube.com/watch?v=SYOIw26_7EU

 

----Maurizio Cattelan

https://www.youtube.com/watch?v=CD75kKpoKlI

 

----Damien Hirst

https://www.youtube.com/watch?v=85FCAXbUVec

 

-----Escher

https://www.youtube.com/watch?v=W5D7M9NAZiU

 

----Botero

https://www.youtube.com/watch?v=zj6r67gS2co

 

---Banksy

https://www.youtube.com/watch?v=IQu7Ykeo_1E

 

---Basquiat

https://www.youtube.com/watch?v=x8SYPcw8GXc

 

---Maria Abramovic

https://www.youtube.com/watch?v=tHJIVdPnyE8

 

----Umberto Boccioni

https://www.youtube.com/watch?v=whVNONYYibk

 

-----Jeremias Krakowiak- Pop-Up Book (książki rysowane)

https://www.youtube.com/watch?v=mDQEDSK9WDs

 

----Piotr Uklanski

https://www.youtube.com/watch?v=wvEmEPCQ9I0

 

---Wilhelm Sasnal

https://www.youtube.com/watch?v=CWIP0bIcCTI

 

---Yves Klein

https://www.youtube.com/watch?v=wO6NR15wtdk

 

---Sigmar Polke

https://www.youtube.com/watch?v=55hGEY98L2Y

 

---Tamara Gricic

https://www.youtube.com/watch?v=gdqxdMgPsFw

 

----Gunter Uecker

https://www.youtube.com/watch?v=omTBdbXo_dc

 

------Shioh Kato Calligraphy 2015

https://www.youtube.com/watch?v=RDDDm-NbAJQ

 

Dan Flavin Minimalist Art. The Art of America Documentary cliphttps://www.youtube.com/watch?v=MqX7DWA99Ek

 

Witold Gombrowicz - Forma Upupiona / Film o Gombrowiczuhttps://www.youtube.com/watch?v=LLDHmd2wReg&list=PLf0W0WxNQ_IkRcaHsQGPkg2bfnOjeG7R1&index=9

Punki z Salt Lake City SLC Punk! Lektor Film komedia Pl

Pussy Riot. Modlitwa punka / Pussy Riot. A Punk's Prayer (2013) trailer*

Amy- film dokumentalny documentary movie

American Hardcore 2006 pl.

 

Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangardahttps://www.youtube.com/watch?v=n8-Td2MheHM

 

Papież awangardy, czyli Tadeusz Peiper! / oprowadzanie kuratorskie z Piotrem Rypsonemhttps://www.youtube.com/watch?v=3QDQl4xKkrY&index=14&list=PL858E16D7882F38DD

 

 

Prof. Maciej Lewenstein – „Abstrakcja w nauce i sztuce”

https://www.youtube.com/watch?v=UzCk2edqLbc

 

Bez tytułu 1-12. 8. Instytucja sztuki. Konceptualizm i art world

https://www.youtube.com/watch?v=vsJe-5qsVOM

 

 

 
czasy nowożytne

Czasy nowożytne:

 

ART HISTORY LESSON OF THE WEEK- Giotto!https://www.youtube.com/watch?v=rzKxQCJ95wU

 

Turnerhttps://www.youtube.com/watch?v=2yPZXp93Ct0&list=PL5F3B60F1E7863B45&index=16

 

Henry Moorehttps://www.youtube.com/watch?v=zpqEd3Nc-VQ&list=PL5F3B60F1E7863B45&index=15

 

William Blake and the Poet's Journeyhttps://www.youtube.com/watch?v=Fg6X8gdUqXw&list=PL5F3B60F1E7863B45&index=8

 

Why is Vermeer's "Girl with the Pearl Earring" considered a masterpiece? - James Earlehttps://www.youtube.com/watch?v=pM_IzEAv5d4

 

Amadeo Modigliani: 6 Minute Art History Videohttps://www.youtube.com/watch?v=n1MoBohEzqE

 

Pablo Picasso and the new language of Cubismhttps://www.youtube.com/watch?v=GRTsMJNcHFw

 

What Is an Icon?https://www.youtube.com/watch?v=MklWDAU4b54

 

1. Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa- https://www.youtube.com/watch?v=mChyHptyGsw

 

1b. Kolor

https://www.youtube.com/watch?v=BlafD9Qdt7c&list=PLr6yJV8GiRbA6ff6lPBSIAODF0Oy8iUl1&index=9

1c.Kolor w teorii i w praktyce

https://www.youtube.com/watch?v=OeyN71bI56Y

1d.Czy kolory istnieją?

https://www.youtube.com/watch?v=kb26U1bqlbw

1e.Kolorymetria (o widzeniu barw) wykład z fizyki dla dzieci -

https://www.youtube.com/watch?v=oqS4L03aMtw

1F.Jak dobieram kolory, czyli matematyka w kolorowaniu-

https://www.youtube.com/watch?v=jxwNNi0vqpM

 

2. Światło i cień

https://www.youtube.com/watch?v=A_YMJg-0zpk

2a. Światłocień - wartościowanie (#9) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=Vr5KL91V9SM

2b.Światłocień - modelowanie (#10) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=ZJsWb9GqZYw

3.Perspektywa w rysunku

https://www.youtube.com/watch?v=DDKthemuXAU

4.Perspektywa powietrzna

https://www.youtube.com/watch?v=0Saxowh6Sqw

 

5.Anatomia człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=PoLKChbP1dg

 

6.Jak narysować w dobrych proporcjach człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=LCvtpY0FKtE

 

7.Studium człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=j2ge-qfpX-s

 

8.Szkic i szkicownik- ( szkicownik Józefa Czapskiego)

https://www.youtube.com/watch?v=TagL1B4I2cU

 

9. Kompozycja - podstawy (#5) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=w_18hBEzREw

 

10.Kompozycja - rodzaje (#6) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=B1k55vcN8Vw

 

 

- Co to jest plastyka

https://www.youtube.com/watch?v=5qipooItprE&index=16&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw

 

-Martwa natura

https://www.youtube.com/watch?v=vyXxQFyJM6k&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw&index=28

 

- Model i akt

https://www.youtube.com/watch?v=ZII8GKpp96U&index=27&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw

 

- Co oznacza słowo batalista

https://www.youtube.com/watch?v=nVroaXSF20A&index=34&

 

list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw

 

- Doodle

https://www.youtube.com/watch?v=YDcbYqAVl74&index=31&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw

 

-Komiks i rysunek komiksowy

https://www.youtube.com/watch?v=lhcD_9BaC2Y&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw&index=38

 

-Technika szablonu

https://www.youtube.com/watch?v=O-4Zfgsqmas&list=UUMz4KOQbZ4qpJpXU20qS9Hw&index=26

 

 

 

Matematyka w "Człowieku witruwiańskim" Leonarda da Vinci - James Earlehttps://www.youtube.com/watch?v=aMsaFP3kgqQ

 

Why is this painting so captivating? - James Earle and Christina Bozsikhttps://www.youtube.com/watch?v=loMy3sbW64g

 

Niespodziewana matematyka kryjąca się za „Gwiaździstą nocą” van Gogha - Natalya St. Clairhttps://www.youtube.com/watch?v=PMerSm2ToFY

 

Velázquez Rediscoveredhttps://www.youtube.com/watch?v=qPsd9ZHY58E

 

Najjaśniejsza Republika... masek. Teatralizacja życia w Wenecji w dobie Oświecenia. Wykład prof. Jarosława Kiliana

https://www.youtube.com/watch?v=fttazALCwDA

 

 

Tajemnice malarstwa Hieronimusa Boscha.

https://www.youtube.com/watch?v=o69GVf7YWWE

 

Wykład z cyklu: Historia sztuki - Peter Paul Rubens

https://www.youtube.com/watch?v=2lUO3olZ1FI

 

Katarzyna Guczalska, Hegel o sztuce cz.1 Koniec sztuki

https://www.youtube.com/watch?v=tyjOSX9EE7g

 

Katarzyna Guczalska, Hegel o sztuce cz. 2 Specyfika mówienia o Heglu

https://www.youtube.com/watch?v=9yy4WaaB608

 

Katarzyna Guczalska, Hegel o sztuce cz. 3 Czy Hegel znał się na sztuce?

https://www.youtube.com/watch?v=B0gFs4S5pA4

 

Wykład: Śladami prerafaelitów. Polsko/brytyjskie kontakty artystyczne w 1. połowie XX wieku

https://www.youtube.com/watch?v=W9hxHiVgDTo

 

Prof. Maciej Lewenstein – „Abstrakcja w nauce i sztuce”

https://www.youtube.com/watch?v=UzCk2edqLbc

 

Bez tytułu 1-12. 8. Instytucja sztuki. Konceptualizm i art world

https://www.youtube.com/watch?v=vsJe-5qsVOM

 

 

 

 

 
wieki średnie

Wieki średnie:

 

Architektura romańska, wykład dr hab. Rafała Eysymontta

https://www.youtube.com/watch?v=vNRJtroBrkg

 

Architektura gotycka, wykład dr hab. Rafała Eysymontta

https://www.youtube.com/watch?v=gGWyU3R-XwA

[Cz.I] Jak patrzeć na sztukę średniowieczną? Spotkanie z prof. Piotrem Skubiszewskim

https://www.youtube.com/watch?v=tBQN4oIvmfA&list=PL1WTVQvrr5Q30DX_MofVbfgwW3itYQsEn

[Cz.II] Jak patrzeć na sztukę średniowieczną? Oprowadzanie po Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW

https://www.youtube.com/watch?v=uFmVaJYdI6M&index=2&list=PL1WTVQvrr5Q30DX_MofVbfgwW3itYQsEn

Malarstwo średniowieczne pełne koloru i blasku. Tajniki warsztatu. Dr hab. Aleksandra Krupska

https://www.youtube.com/watch?v=gHIMREjbQ0Q

Piękno i blask. Galeria Sztuki Średniowiecznej MNW [Z TŁUM. MIGOWYM]

https://www.youtube.com/watch?v=O3Bal47L5pM

Symbolika świątyni chrześcijańskiej - wykład 1

https://www.youtube.com/watch?v=GBOUHx3DV48

Symbolika świątyni chrześcijańskiej - wykład 2

https://www.youtube.com/watch?v=7fO3ZAjq8MA

Symbolika świątyni chrześcijańskiej - wykład 3

https://www.youtube.com/watch?v=x6b2KLoTdpc

Symbolika świątyni chrześcijańskiej - wykład 4

https://www.youtube.com/watch?v=-9KqADctvHA

 

Hans Memling - "Sąd Ostateczny"

https://www.youtube.com/watch?v=raIKGpp6OiM

 
Nasze Małe Ojczyzny

Małe Ojczyzny- Stara Praga

 

 

Polecenie 1

Przeczytaj poniższy tekst i odpowiedz pisemnie na następujące pytania :

Czy w Warszawie końca XIX wieku było kilka cerkwi, czy tylko jedna?
Jaki typ architektury reprezentuje warszawska cerkiew?
Jakiej narodowości artyści zatrudnieni byli przy budowie cerkwi ?

 

 

 

Cerkiew św. Marii Magdaleny to jedna z dwóch zachowanych cerkwi prawosławnych w stolicy. Przed 1915 rokiem, gdy Warszawa znajdowała się pod zaborem rosyjskim, podobnych budowli było znacznie więcej. Nawiązuje ona swoją formą do  architektury

bizantyjsko-ruskiej.

Powstała w latach 1868-69. Była dziełem wyłącznie rosyjskich projektantów i artystów.

Dziś jest to sobór metropolitalny Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

 

 

Odp............................................................................................................................................................

 

 

 

Polecenie 2

 

Liceum Władysława IV to jeden z najciekawszych architektonicznie zabytków Pragi. Monumentalny budynek pełen romańskich i secesyjnych motywów architektonicznych powstał ok. 1905 roku według projektu Władysława Kozłowskiego.

W tamtym okresie łączenie elementów z różnych stylów w architekturze było bardzo modne. Mówimy o takich budowlach, że są eklektyczne.

Zaprojektuj samodzielnie i narysuj eklektyczny strój szkolny ( czyli na przykład bluzeczka inspirowana strojem piłkarza, a na dole, zamiast spodni strój płetwonurka)

 

Rysunek do polecenia 2

 

 

 

 

 

 

Polecenie 4

Niedaleko cerkwi, na rogu z Jagiellońską, stoi okaleczony kulami metalowy krzyż.

Wystawiono go na pamiątkę rzezi dokonanej przez żołnierzy carskiego generała Suworowa podczas szturmu na Pragę w czasie powstania kościuszkowskiego w 1794 roku. Praga uległa wtedy straszliwemu zniszczeniu. Ulice zalegały stosy zwłok. Z drewnianych zabudowań pozostały tylko zgliszcza.

 

Odszukaj metalowy krzyż i narysuj go. Pod rysunkiem umieść napis wyryty na krzyżu.

Rysunek do polecenia4

 

 

 

 

 

Polecenie 5

Kościół Matki Boskiej Loretańskiej to jeden z najcenniejszych zabytków Pragi.

To dawna kaplica loretańska wzniesiona w 1640 roku tuż obok nieistniejącego już

ogromnego kościoła Bernardynów. Inicjatorami budowli był król Władysław IV i królowa Cecylia Renata. W środku tej niezwykłej budowli ustawiono  COŚ NIEZWYKŁEGO !!.

 

Odczytaj  jak najwięcej informacji o tym kościele z tablic informacyjnych znajdujących się na jego bocznych ścianach i  napisz, co takiego niezwykłego mieści się, albo mieściło się w środku budowli?

Odp.

 

 

 

 

Polecenie 6.

Gdy spacerujesz alejkami parkowymi, trudno sobie wyobrazić, że przez blisko dwa stulecia było tu miasto z domami, dworami, kościołami ,ulicami i targami.

Niegdyś we wschodniej części dzisiejszego parku istniało spore miasteczko, które w 1648 uzyskało prawa miejskie. Były tu ulice, zaułki, placyki, spichlerze, drewniane dworki i murowane kamienice. Główną ulicą tego miasteczka była obecna ulica Ratuszowa.

Biegła ona aż do rzeki, do mostu łączącego miasteczko z Warszawą.

Miasteczko zostało zrównane z ziemią w czasie powstania kościuszkowskiego, a duchy pomordowanych wtedy mieszkańców długo broniły dostępu do tego terenu.

Dopiero w 1901 roku urządzono na miejscu miasteczka park, który istnieje do dziś.

Jak myślisz, jakie atrakcje powinny pojawić się w tym parku, aby ludzie chętniej do niego przychodzili w wolne sobotnie i niedzielne popołudnia?

odp

 

 

 

Polecenie7

Kościół św. Floriana zbudowany został w latach 1889-1904.Wieże w fasadzie rozmiarami miały sporo przewyższyć kopułę pobliskiej cerkwi, świadcząc, że Warszawa, choć rządzona

wówczas przez  zaborów, nie jest miastem rosyjskim. Z tego samego powodu wybrano styl gotycki, zwany wówczas wiślano-bałtycki. I właśnie w  stylu neogotyckim zbudowany jest kościół ( neo-,ponieważ zbudowany w XX wieku, a nie w czasach rycerzy)

 Narysuj jak najdokładniej  neogotyckie wieże kościoła św. Floriana.

 Sprawdź,  czy rzeczywiście są wyższe od kopuły cerkwi.

 

 

 

 

Polecenie8

Warszawski ogród zoologiczny ma 540hektarw. Założono go w 1928 roku.

We wrześniu 1939 roku ogród uległ zniszczeniu, a wiele zwierząt wyginęło.

Dziś żyje tu ok. 3 tysięcy zwierząt.

Naszkicuj  te, które najbardziej lubisz odwiedzać

 

 

Małe Ojczyzny-  Kompleks parkowo-pałacowy w Jabłonnej

 

 

 

 

 

1.Opisz położenie geograficzne Jabłonnej.( Gdzie jest zlokalizowana)

 

2.W jakim województwie leży Jabłonna?

 

3.Z jakimi miejscowościami graniczy Jabłonna?

 

4.Co wiesz o drodze krajowej nr 61 przebiegającej przez Jabłonne ?

 

5.Jaki obszar zajmuje województwo, w którym położona jest Jabłonna?

 

6.Jaki klimat ma Jabłonna?

 

 

 

 

 

7.Ile rezerwatów znajduje się na terenie powiatu legionowskiego, na terenie którego znajduje się Jabłonna?

 

 

 

8.O czym, co dotyczy Jabłonnej,  przeczytamy w dokumentach z 1339 roku?

 

 

 

9.Kiedy nastąpiła lokalizacja wsi Jabłonna?

 

 

 

10.Kiedy powstał pierwszy znaczniejszy pałac w Jabłonnej?

 

 

 

 

11.Znajdź tablice upamiętniającą wydarzenia z 1646 roku, wmurowaną w zachodnią elewacje obecnego pałacu. Co to były za wydarzenia?

 

 

 

 

12. Co ważnego dla pałacu jabłonowskiego wydarzyło się w 1774 roku?

 

 

 

 

13.Kto wybudował altanę chińską i grotę w parku jabłonowskim? Odszukaj te obiekty i naszkicuj je.

Szkice-

 

 

Odp.13

Obiekty te wybudował……………………………………………………….

 

 

14. Kto po śmierci Michała Poniatowskiego został właścicielem pałacu?

 

 

 

15. W jaki sposób wykorzystywał pałac Książe Józef Poniatowski?

 

 

 

 

16. Opisz, jak wyglądał „mundur jabłonowski”, który nosili przyjaciele Księcia ?

 

 

17. Który z elementów architektury znajdują się na frontonie pałacu ( podkreśl prawidłową odpowiedź) :

a. rustyka

b. gzymsy

c.  tympanon

d. kolumny

e. pilastry

 

18.Z jakimi stylami w architekturze spotkałeś się na tej wycieczce?

 

 

 

 

19.Odszukaj w parku fragmenty architektury neogotyckiej i naszkicuj je.

Szkice:

 

 

 

20.Jakie ptaki chronione odwiedzają park jabłonowski. Naszkicuj jak wyglądają

Szkice:

 

 

 

21. Jakie gatunki zabytkowych drzew spotkasz w parku jabłonowskim. Wymień je oraz naszkicuj wybrane 4 najciekawsze obiekty.

1.                                                     2 .                                       3.

 

4 .                                                    5.                                         6.

 

7 .                                                    8.                                         9.

 

 

Szkice:

 

 

 

 

 

Małe Ojczyzny-Białołęka, kościół św. Jakuba

 

 

 

 

 

 

 

Polecenie 1

W którym roku Białołęka została przyłączona do Warszawy

Odp.

 

 

Polecenie 2

Połącz ze sobą prawidłowo zabytki naszej dzielnicy znajdujące się po lewej stronie kartki i ulice znajdujące się po prawej:

 

Kościół św. Jakuba                                                 ul.Głębocka119

Kościół Narodzenia NMP                                       ul.Klasyków 21

Kościół św. Michała Archanioła                             ul.Mehoffera4

 

 

Polecenie 3

Połącz ze sobą  w prawidłowy sposób zabytki naszej dzielnicy i style w architekturze;

 

Kościół św. Jakuba                                                  jeden z najstarszych kościołów

                                                                                 W Warszawie, ufundowany 

                                                                                  prawdopodobnie przez królową Bonę  

                                                                                 (renesans)

 

Kościół Narodzenia NMP                                       jedyna gotycka świątynia w Warszawie,

                                                                                 która dotrwała do naszych czasów

                                                                               ( gotyk mazowiecki z XVI wieku)

 

Kościół św. Michała Archanioła                             zbudowany w latach 19o8-1913 w

                                                                                Stylu neogotyk nadwiślański

 

Polecenie 4

 

Przeczytaj poniższy tekst. W miejsca kropek wstaw brakujące wyrazy. Dla ułatwienia zamieszczam je pod tekstem.

 

W XVI w. część Tarchomina należała do Gołyńskich, druga do rodu Wesslów, nie ma zatem pewności, kto wystawił tu kościół pod ………………….. św. Jakuba, stojący do dziś.

 

Świątynię …………. na niewielkim, sztucznie usypanym wzgórzu, aby zabezpieczyć ją przed

………….. Wisły. Budowla z cegły w stylu gotyku nadwiślańskiego zwrócona jest frontem na ………… Ma 25 m długości i 10 m szerokości. Konsekrował ją biskup płocki Piotr Dunin Wolski w 1583 r. W elewacji zachodniej widoczny jest zamurowany portal ………………, tu bowiem pierwotnie było wejście. Na początku XVIII w. majątek …………………… zakupili Ossolińscy, którzy przystąpili do rozbudowy kościoła. Dobudowano ……………. zakrystię, skarbiec i kruchtę, a przed świątynią w miejscu ……………… dzwonnicy stanęła murowana. Cały kościół otynkowano i pokryto nowym dachem, na którym ………………… sygnaturkę. We wnętrzu powstał drewniany chór …………….. i nowa ambona.             

 

 

Brakujące wyrazy:

Wezwaniem, północ, muzyczny, umieszczono, tarchomiński, zbudowano, drewnianej,

 wówczas ,ceglany, wylewami.

 

 

 

Polecenie 5

Naszkicuj drewniane figury świętych, o których mowa w poniższym tekście

 

 

W XVIII wieku z dawnego wyposażenia zachowano jedynie trzy ołtarze boczne - św. Antoniego, św. Jana Chrzciciela i św. Rocha - dziś już nie istniejące. Ossolińscy ufundowali dwa ołtarze boczne - św. Anny i Matki Boskiej Różańcowej, a także główny - Św. Krzyża z olejnym obrazem przedstawiającym Ukrzyżowanie.

 Po obu stronach ołtarza zachowały się drewniane figury św. Piotra i Pawła z XVIII w.

 

 Do dawnego wyposażenia należy też chrzcielnica z czarnego marmuru przykryta złoconą pokrywą, zwieńczona koroną pochodzącą z innego obiektu, a także 4 z 6 brązowych lichtarzy, które wykonane zostały w Gdańsku.

 

 

 

 

 

Polecenie 6

 Znajdź tablice epitafijne Ossolińskich i wstaw brakujące imiona w poniższym tekście.

 

 

Obok bocznych ołtarzy, na łuku tęczowym znajdują się tablice epitafijne Ossolińskich.

 Na prawej upamiętniona została:

……………………. z Hrabiów na Żmigrodzie, Stadnickich herbu Szreniawa, Ossolińska, Wojewodzina Wołyńska, w Rymanowie zmarła D 8 maja 1776 r. w Zagórzu u O. karmelitów pochowana. Na lewej:

 ………………….. Hrabia S.P.R. z Tęczyna Ossoliński herbu Topór, Wojewoda Wołyński, dnia 18 listopada r. 1780 zmarły w Rymanowie.

 

 

 

 

    

                   

  Polecenie 7

 

W podłodze ozdobna metalowa płyta z herbem Ossolińskich i napisem: Aedificat proprias hic ascia moesta ruinas przykrywa kryptę, w której pochowano Ignacego Ossolińskiego zmarłego jako 5-letnie dziecko w 1755 r., ale już obdarzonego tytułami chorążego Dworu Królewskiego, kapitana sandomierskiego, Regimentu Laski Wielkiej Królewskiej Chorągwi... Trumienkę z kośćmi i tabliczką informacyjną odkryto w 1978 r. przy budowie sali dla ministrantów.

 

Odszukaj tą płytę. Odpowiedz na pytanie:  Jakiego herbu byli Ossolińscy? Informacja powinna być ukryta na płycie.

Odp.

 

 

 

 

 Polecenie 8

W latach 1891-1896 proboszcz Jan Tarnowski odrestaurował zniszczony już kościół. Otynkowano ściany zewnętrzne, a wewnętrzne pomalowano farbą. We wnękach prezbiterium Franciszek Stelmacki wymalował postacie 4 ewangelistów: Mateusza, Marka, Łukasza i Jana oraz świętych Stanisława i Wojciecha. Przeprowadzono remont ołtarzy, oraz renowację znajdujących się w nich obrazów. W 1894 r. położono posadzkę z lastryko, o czym informuje data, i właśnie ta data może błędnie sugerować, że wtedy postawiono kościół.

Odpowiedz na pytanie: Czy postacie czterech ewangelistów namalowane przez Stelmackiego można i dziś oglądać w kościele?

Odp.

 

 

 Polecenie 9

Po I wojnie światowej barokową dzwonnicę pokryto miedzianą blachą, zawieszono 3 dzwony: Św. Władysław - wagi 291 kg, Św. Aleksander wagi 136 kg i ponownie przelany Św. Stanisław wagi 82 kg. Odnowiono zmurszały parkan i pokryto go tynkiem.

 

  Naszkicuj wyżej wymieniony obiekt.

 Przeczytaj poniższy tekst i odpowiedz na pytanie:

Czy dzwony które narysowaliśmy, to te same, które wisiały tu przed II wojną światową?

 

 

W latach 1933-1934 proboszcz Wądłowski w miejsce drewnianego stropu w XVIII w. pokrytego gipsem, położył strop drewniany kasetonowy, bez rozet i przeprowadził generalny remont dachu. Podczas drugiej wojny światowej Niemcy zrabowali dzwony, częściowo zniszczone zostały dach i stropy.

 

Po wojnie na dzwonnicy zawisły nowe dzwony oraz umieszczono tablicę z następującym napisem: "Omnia pro Christo. Omnia per Mariam. Dzwony o imionach: Miłosierdzie Boże 651 kg, św. Jakub 392 kg, św. Jan 43 kg. Ufundowano staraniem parafian i zakonników ze Zgromadzenia Braci Dolorystów, za duszpasterstwa księży: Jana Sirotkiewicza i Romana Woźniczki. Konsekrowano 16.X.1955 przez J.E. księdza biskupa dra Wacława Majewskiego. Niech głos dzwonów budzi duchy ospałe"

.

Odp.

 

 

 

 Polecenie 10

 

W 1983 r. proboszcz Kruk pokrył dach kościoła blachą miedzianą, W kruchcie ufundowano tablicę:

Armia Krajowa VII Obwodu Obroża

Zacytuj fragment wiersza   Kamila  Baczyńskiego znajdującego się na tej tablicy

 

 

 

 

 

 
Podróże w nieznane

Podróże w nieznane:

 

Starożytne Indie film dokumentalny. Lektor PL

https://www.youtube.com/watch?v=QKDvAQ9981Y

 

Ancient India and it's Culture Full Documentary

https://www.youtube.com/watch?v=8KHXrXJG6jw

 

Indie - Maharadżowie i święte krowyhttps://www.youtube.com/watch?v=T2Kus99gcZU

 

Caste system in Hinduism - SC/ST/OBC - Documentaryhttps://www.youtube.com/watch?v=y2XktzecBYo

 

Beyond documentary: Varanasi Indiahttps://www.youtube.com/watch?v=b3DTwdGqnVI

 

Hinduism : Oldest Religion : Best Documentary 2017

 

KUMBH-Eternal Journey of Indian Civilisation-A Documentary Filmhttps://www.youtube.com/watch?v=ReWiJ4pd6Kc

 

Europe From It's Origins - Constantine the Great - Episode 1https://www.youtube.com/watch?v=FTUcj7ct3Vo&list=PLpGz-3SUmcj2Bz-jan0CBJhVYkEAJqpCm

Europe From It's Origins - Age of Constantinople - Episode 2

Europe From Its Origins - Emperor Justinian - Episode 3

Europe From Its Origins - The Roman - Episode 4

 

The African origin of European Civilization Part 1https://www.youtube.com/watch?v=5lhJcDwfZLM

The African Origin of European Civilization Part 2https://www.youtube.com/watch?v=JMiVy0HfVqQ

The African Origin Of European Civilization Part 3https://www.youtube.com/watch?v=Z4VHMe12bFk

The African Origin of European Civilization part 4https://www.youtube.com/watch?v=EsF2iv4gzic

 

Mongols Season 1 Full - from Genghis to Kublaihttps://www.youtube.com/watch?v=bzatw32j-i4

 

Lost Kingdoms of Africa 2 of 4 Ethiopiahttps://www.youtube.com/watch?v=rrQB9GHrmCs

Lost Kingdoms of Africa 3 of 4 Great Zimbabwe

Lost Kingdoms of Africa 4 of 4 West Africa

Ancient Africa's Golden Timeshttps://www.youtube.com/watch?v=xfRdmx8J_3g

 

Eng&Chi] 中国艺术大观 水墨意境 纪录片 Chinese Art and Painting BBC Documentaryhttps://www.youtube.com/watch?v=VEfI4-lZLcc

 

Japan Spirit and Form #4: Ink Paintinghttps://www.youtube.com/watch?v=x3T28ajSWrg

 

1/2 The Culture Show : The Art Of Chinese Painting

1/2 The Culture Show : A Portrait of Jonathan Yeo

 

Radical Geometry: Modern Art of South America

 

History Of Latin America, European Immigration to America, Full Documentaryhttps://www.youtube.com/watch?v=VV7DiVHi_UY

 

Street Art South America IIIhttps://www.youtube.com/watch?v=5nIdp1DvrSM

 

Hindu Arts in Southeast Asia [Documentary]https://www.youtube.com/watch?v=f4fyXG-yCWA

 

Aboriginal Artist Nellie Marks Nakamarra 1017https://www.youtube.com/watch?v=504IxoTETEU

 

First People: Aboriginal Australians - Documentary Filmshttps://www.youtube.com/watch?v=WAG3Zxeru18

 

Australian Aboriginal Arthttps://www.youtube.com/watch?v=r2UvOKlETuU

 

The men of the Fifth World (full documentary)https://www.youtube.com/watch?v=QRBMdS4t36c

 

"American Eyes on Aboriginal Art"https://www.youtube.com/watch?v=UVhDo-8Zyvg

 

 

 

 

 
O fenomenie polskiego malarstwa na przełomie XIX i XX wieku

O fenomenie polskiego malarstwa przełomu XIX i XX wieku (13.09.2018)

https://www.youtube.com/watch?v=uuR61jo9YNI

 

Spotkania ze sztuką: Jacek Malczewski - odcinek 1

https://www.youtube.com/watch?v=UbFS0mL06Ds

 

Spotkania ze sztuką: Młoda Polska - odcinek 2

https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k

 

Spotkania ze sztuką: rodzina Kossaków - odcinek 3

https://www.youtube.com/watch?v=_T2FmBoj3Nc

 

REPUBLIKA SZTUKI – ODC.30 – POLSCY ARTYŚCI IMPRESJONIZMU

https://www.youtube.com/watch?v=D71zHJnzebQ&index=15&list=PL_2LK9doeytbNIgGBjy_1HTrD9ofuy6nO

 

REPUBLIKA SZTUKI (ODC.35) - PORNOGRAFIA W SZTUCE, CZYLI CO DZIAŁO SIĘ NA POCZĄTKU XX WIEKU

https://www.youtube.com/watch?v=_DNVdFiHO7s

 

REPUBLIKA SZTUKI - (odc.36) - MALARSTWO FOWISTYCZNE I FOWIZM W SZTUCE

https://www.youtube.com/watch?v=2sSvWugTuto&index=8&

list=PL_2LK9doeytbNIgGBjy_1HTrD9ofuy6nO

 

REPUBLIKA SZTUKI (ODC.37) - EKSPRESJONIZM JAKO FUNDAMENT FUTURYZMU

https://www.youtube.com/watch?v=Y7nAF5ITsH4&list=PL_2LK9doeytbNIgGBjy_1HTrD9ofuy6nO&index=7