do początku mapa serwisu kontakt  
Historia sztuki i ciekawostki » Historia muzyki

Ciekawe, ciekawsze, najciekawsze...

 

O muzyce drugiej połowy XX wieku

https://www.edukator.pl/muzyka-w-drugiej-polowie-xx-w,5858.html

 

 

2Cellos chorwacko-słoweński duet wiolonczelowy, działający od 2011 roku,

który tworzą Luka Šulić i Stjepan Hauser.

Duet tworzy muzykę w stylistyce classical crossover.

2CELLOS - Thunderstruck [OFFICIAL VIDEO]https://www.youtube.com/watch?v=uT3SBzmDxGk

 

 

Wojciech Bobowski

"- To jeden z najciekawszych twórców, jakich spotkałem na drodze moich muzycznych poszukiwań. Uważam go za jednego z 2-3 najważniejszych artystów XVII wieku. Niestety nie zdobył takiej sławy, na jaką zasługuje. Gdy w latach 80. zaczęliśmy wykonywać jego utwory, prawe nikt o nim nie słyszał. Teraz kompozycje Bobowskiego znajdują się w repertuarze kilku zespołów. Dwa lata temu na uniwersytecie w Stambule odbyła się konwencja na temat tego artysty. Stopniowa zaczyna się więc doceniać jego wagę" - tłumaczył w "Muzycznej Jedynce" Vladimir Ivanoff, kierownik artystyczny Ensamble Sarband.

https://www.polskieradio.pl/7/160/Artykul/1069074,Ensamble-Sarband-polskotureckie-spotkanie-glosow-i-swiatow

Wojciech vel Albert Bobowski zasłynął pod osmańskim imieniem Ali Ufki,

zwany był też Santuri Ali Ufki.

Urodził się ok. 1610 r. Większość historyków przyjmuje, że pochodził z miasta Lwowa, w młodym wieku – zapewne za pośrednictwem Tatarów dostał się do niewoli osmańskiej. W nieznanych okolicznościach trafił do pałacu padyszacha Topkapy. Posiadał wyjątkowe zdolności lingwistyczne, znał – poza polskim i osmańskim – także francuski, niemiecki, włoski i łacinę. Po 19 latach pobytu w Topkapy, około 1657 r., opuścił pałac i rozpoczął karierę dyplomaty.

Bobowski był indywidualnością wszechstronnie uzdolnioną.

Przede wszystkim zasłynął jako osmański dragoman (dyplomata pełniący funkcję tłumacza) uzyskując drugą pozycję w państwie w tej kategorii dyplomatów.

Dokonywał również przekładów na osmański ważnych dzieł piśmiennictwa europejskiego. Jest on autorem tłumaczeń prac Hugona Grotiusa, Jana Amosa Komeńskiego oraz modlitewników i Biblii. Część jego prac znajduje się w Bibliotheque National w Paryżu.

 Lecz prawdziwe zasługi położył na polu muzykologii. Niemiecki naukowiec Kurt Reinhard dowodzi, że Bobowski pozostawił zapisane europejską nutacją osmańskie pieśni i utwory instrumentalne. Są to najstarsze dokumenty dotyczące osmańskiej muzyki i z tego powodu ich wartość jest nieoceniona. Do tej pory wykorzystane były tylko częściowo.

Rękopis zawiera także podobno ciekawe wzmianki o życiu muzycznym na sułtańskim dworze.

Warto przeczytać książkę p.t "Śladami Polaków w Turcji"- zapraszam do lektury

https://books.google.pl/books?id=UpRNBAAAQBAJ&pg=PT13&lpg=PT13&dq=Wojciech+Bobowski+zycie&source=bl&ots=8PPmdAsBm4&sig=d6VsI9UsmI885I1tAlVOeavGwvI&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwimsfqg1OXfAhVqoYsKHdmpDeM4ChDoATAKegQIBRAB#v=onepage&q=Wojciech%20Bobowski%20zycie&f=false

 

Leroy Anderson (ur. 29 czerwca 1908, zm. 18 maja 1975) – amerykański kompozytor muzyki rozrywkowej. Do najpopularniejszych jego utworów należą m. in. Maszyna do pisania (The Typewriter, 1950), Plink, plank, plunk (Plink, Plank, Plunk!, 1951) czy Błękitne tango (Blue Tango, 1951). Znajdują się one w repertuarze niemal wszystkich orkiestr różnego typu.

 

PAPEL DE LIJA (SANDPAPER). L. Anderson. Dir.: Andrés Salado. Percu.: Alfredo Anaya y Alberto Román.https://www.youtube.com/watch?v=4QnPNleGIgE

 

La máquina de escribir. L. Anderson. Dir: Miguel Roa. Máquina de escribir: Alfredo Anayahttps://www.youtube.com/watch?v=G4nX0Xrn-wo&list=RD4QnPNleGIgE&index=2

 

LOS PICAPIEDRA (Theme song). Hoyt Curtin. Director: Andrés Salado. Batería: Luis Nietohttps://www.youtube.com/watch?v=bUmYN7NDKkc&index=3&list=RD4QnPNleGIgE

 

SINFONIA PASTORAL. L. Mozart. Dir: José R. Encinar y Andrés Saladohttps://www.youtube.com/watch?v=kR6_TAkTwsc&list=RD4QnPNleGIgE&index=5

 

Hungarian Dance nr. 5 - André Rieu With Otto Waalkeshttps://www.youtube.com/watch?v=GG58gUdYuh4&list=RD4QnPNleGIgE&index=23

 

Legato (po włosku: powiązane) jest sposobem artykulacji w grze na instrumentach muzycznych, w której kolejne dźwięki są grane płynnie, bez najmniejszych przerw między nimi. W ten sposób tworzy się kilku(nasto?) nutowe "potoki" dźwięku, w których nie sposób jednoznacznie wyodrębnić pojedynczych dźwięków. W naturalny sposób legato zamyka się we frazie. Przeciwieństwem tego sposobu artykulacji jest staccato (po włosku: oddzielone), pośrednie zaś sposoby artykulacji określa się jako non-legato oraz mezzo staccato.

 

W grze na gitarze terminem "technika legato" określa się wydobywanie (najczęściej grupy) dźwięków wyłącznie palcami lewej ręki: opuszcza się palec na strunę zdecydowanym ruchem tak, by struna uderzyła o próg (ang. hammer-on) lub/oraz szarpie ją w momencie podnoszenia palca ze struny (ang. pull-off). W grze techniką legato uderzenia palców prawej ręki (lub piórka trzymanego w prawej dłoni) są sporadyczne i służą głównie do akcentowania frazy albo grania pierwszego dźwięku rozpoczynającego grupę.


pizzicato [piccika to ; wł., szczypiąc, szarpiąc ], rodzaj › artykulacji (), polegający na wydobywaniu dźwięku na instrumentach smyczkowych (w muzyce XX w. czasem też na fortepianie) przez szarpnięcie struny palcem (palcami) prawej ręki, jak w instrumentach strunowych szarpanych, np. gitarze, w odróżnieniu od gry › arco; skrót: pizz.; po raz pierwszy p. użył R. Keiser w operze Adonis (1697); N. Paganini, jako jeden z pierwszych, wykonywał p. również palcami lewej ręki przy jednoczesnym użyciu smyczka prowadzonego prawą ręką.
 

 

1950 Leroy Anderson - Jazz Pizzicato-Jazz Legatohttps://www.youtube.com/watch?v=dENwLHX4Z7M&list=RD4QnPNleGIgE&index=30

 

 

 

Waldemar Malicki- (ur. 3 października 1958 w Lublinie) – polski pianista i satyryk.

Wspólnie z reżyserem Jackiem Kęcikiem i dyrygentem Bernardem Chmielarzem kieruje projektem Filharmonia Dowcipu, łączącym muzykę orkiestrową (w znacznej mierze klasyczną) z kabaretem. W 2009 nawiązał wraz z Filharmonią współpracę z Zenonem Laskowikiem i jego grupą Kabareciarnia. Zaowocowało to serią wspólnych koncertów oraz emitowanym w TVP2 programem Laskowik & Malicki.

 

Waldemar Malicki i Grupa MoCarta cz.1https://www.youtube.com/watch?v=r4Ra4mey73E

Waldemar Malicki i Grupa MoCarta cz.2https://www.youtube.com/watch?v=oiYzi5ndOik

 

Grupa MoCarta – kwartet smyczkowy mający charakter kabaretu, powstały w 1995. Podstawą ich repertuaru są dowcipy muzyczne oraz sytuacyjne, zazwyczaj oparte na skojarzeniach muzycznych.

W skład Grupy wchodzą skrzypkowie Filip Jaślar i Michał Sikorski, altowiolista Paweł Kowaluk oraz wiolonczelista Bolesław Błaszczyk (zastąpił zmarłego tragicznie 10 października 2000 r. Artura Reniona

Grupa MoCarta - Gitary (Official Video, 2016)https://www.youtube.com/watch?v=RmjybP3wFcI

MozART group - Lost instruments (Official Video, 2017)https://www.youtube.com/watch?v=9GqOaZ_ommw

 

 

......Hans Stefanus Liberg ( Amsterdam , 18 kwietnia 1954 ) jest holenderskim muzykologiem i komikiem .Zainspirowany pianistyczną grą swojej babki , wcześnie nawiązał kontakt z muzyką. Fortepian i gitara to instrumenty, które gra od czasów szkolnych. Później nauczył się grać na klarnecie , banjo i trąbce . Po ukończeniu szkoły średniej w Amsterdamie w Liceum Kartezjusza ( egzamin końcowy w gimnazjum w Bredzie ), studiował muzykologię w Amsterdamie .

 

.....André Rieu- jest synem dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w Maastricht, został wychowany w rodzinie z tradycjami muzycznymi. Od dziecka zafascynowany był muzyką orkiestrową, w wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach.

W czasie występów André Rieu zmienia się z dyrygenta w solistę i odwrotnie. Zdarzało się, że muzyce orkiestry towarzyszyło kucie młotem kowalskim w kowadło i wystrzały rewolwerowe. Publiczność bywa zachęcana do wspólnego śpiewania partii operetkowych lub tańca[https://www.youtube.com/watch?v=A9yIgw2Pl00&list=RDH81t8Z_GPQg&index=26

 

Rock & Rieu - Andre Rieuhttps://www.youtube.com/watch?v=V9-qs5eFNSk&list=RDH81t8Z_GPQg&index=37

 

https://www.youtube.com/watch?v=DVbOxh7tQCc&index=39&list=RDH81t8Z_GPQg

 

Bolero-Andre Rieu-Concerthttps://www.youtube.com/watch?v=EA-TUYZtcD4

 

 

..."Bóg się rodzi" jako melodia koronacyjna....https://www.youtube.com/watch?v=0kxlQPu8tQk

 

....Nazwa gatunkowa „koncert” jest najczęściej wyprowadzana od łacińskiego concertare, czyli współzawodniczyć. Jednak niektórzy badacze wywodzą ją również od czasownika conserere, w znaczeniu złączyć, ściśle związać. Obydwa terminy wskazują wszak na charakterystyczne właściwości koncertu. Z jednej strony jest to współdziałanie instrumentów, z drugiej – ich przeciwstawianie, twórcze współzawodniczenie.

 

......Zespół Męski Gregorianum istnieje od 2005 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki renesansowej, zarówno świeckiej, jak i sakralnej. Zdobywał uznanie na festiwalach poświęconych muzyce dawnej. Brał udział między innymi: w Szczecińskim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Muzyki Jednogłosowej w Płocku, Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu czy Festiwalu Nomemus w Söderköping (Szwecja).

Odnosi sukcesy na konkursach. Zdobył Grand Prix IV Konkursu Ars Liturgica w Gnieźnie, I miejsca na konkursach w Szamotułach, Myślenicach, Bydgoszczy, Nagrodę Publiczności na 61 Międzynarodowym Konkursie Polifonicznym w Arezzo, a ostatnio - w lutym 2018 roku – otrzymał najwyższe trofeum, czyli Bursztynową Harfę Eola, na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu.

Zespół Męski Gregorianum koncertuje w całej Polsce, nierzadko w towarzystwie uznanych wykonawców muzyki dawnej. Od kilku lat zajmuje się odnajdywaniem i prezentowaniem publiczności niewykonywanych przez trzy wieki kompozycji należących do repertuaru krakowskiej kapeli rorantystów, działającej na Wawelu od 1543 roku oraz kompozycji jezuickich z rękopisów braniewskich wywiezionych w czasie Potopu do Szwecji.http://www.gregorianum.pl/media/radio1.html

 

.....Marcin Mielczewski był najszerzej znanym w Europie kompozytorem polskim epoki baroku. Ten fakt zasługuje na szczególną uwagę.

Jego utwory grano w ośrodkach niemieckich, w Danii, Gdańsku, na Śląsku, Morawach, Słowacji i Ukrainie, w Rosji i przypuszczalnie nawet w Paryżu. W swojej twórczości posługiwał się charakterystyczną dla siebie techniką.

 Był dwukrotnie żonaty — z Urszulą Manuszówną i Jadwigą Kołaczkówną — i miał pięcioro dzieci, ochrzczonych w kolegiacie św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Wpisy w księgach chrztów tej świątyni są jednym z głównych źródeł informacji o życiu kompozytora, jego muzycznej karierze, środowisku, w którym działał i ludziach, z którymi miał kontakty.

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/mielczewski-marcin-ok-1605-1651/

 

...."Nędza uszczęśliwiona" Macieja Kamieńskiego - najstarsza opera polska, wystawiona była w 1778 roku. „Gdy w roku 1776, aktorowie cudzoziemscy zabawiali publiczność polską operami włoskiemi, niemieckiemi, francuzkiemi, Król Stanisław August oświadczył życzenie swe aby też artyści polscy uczynili coś podobnego” – tak w liście wspomina okoliczności powstania Nędzy uszczęśliwionej kompozytor Maciej Kamieński. Premiera tej dwuaktowej opery, z librettem Wojciecha Bogusławskiego na podstawie komedii Franciszka Bohomolca, miała miejsce w Pałacu Radziwiłłów - obecnie Pałacu Prezydenckim przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

https://www.youtube.com/watch?v=eU4RCW9_Q90

 

 

 

 

 

 

Historia bluesa z delty Missisipi.

 

 

Poniżej fragment publikacji historii bluesa z delty Missisipi. Tekst jest pracą licencjacką Joanny Knitter-Posiewnik na Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Całość możecie przeczytać na http://bluesmaraton.pl/index.php/2016/12/15/historia-bluesa-cz-1/

 

Gdzie zacząć opowieść o gatunku, który uważa się za podwaliny niemal każdej współczesnej odmiany muzyki popularnej i jazzowej? Zdaniem Teda Gioia, nie da się wskazać konkretnego czasu i miejsca powstania bluesa, bo każde odniesienie każe nam szukać kolejnego i kolejnego. Jak pisze autor Delta Blues:

Some hear the birth of the blues in the field hollers of the nineteenth century, others find its counterpart in the songs of the griots of West Africa, or the bardic practices of East Africa, or the music of the Yoruba priests, or the calls to prayer of the Islamic tradition. We know the finished product, the genealogy eludes us.

Andrzej Schmidt, wybitny historyk jazzu, pisze, że za poprzedników bluesa uważa się tzw. moans, czyli zawodzenia, field hollers, czyli zawołania plantacyjne, oraz negro spirituals. Jednakże swój wpływ na rozwój gatunku miały także work songi, ballady brytyjskie i wszelkie inne odmiany muzyki, która istniała w południowej części USA pod koniec XIX wieku. Jak dodaje Jacek Niedziela – wszystkie te elementy składowe połączyły się ze sobą w różnym natężeniu „na bazie praktyki odmian i ozdabiania melodii, a także zawołań i odpowiedzi (call & response) o absolutnie afrykańskich źródłach, a trudy murzyńskiego życia w rzeczywistości II połowy XIX wieku dopełniły bluesowe utwory elementami skargii i melancholii”.

Blues, najogólniej rzecz ujmując, rozpoczął swą egzystencję w momencie, w którym pierwsi czarnoskórzy niewolnicy pojawili się w Ameryce Północnej. Jednak w swojej konkretniejszej formie pojawił się dopiero po Wojnie Domowej. Jak czytamy w Historii Jazzu:

Zmieniły się warunki życia, trzeba było samemu o sobie decydować, wejść w zorganizowane społeczeństwo współzawodniczących ze sobą osób. (…) Wielu przyjęło wolność bez zastanawiań i oporów, ale dla wielu było to szok i niewiadoma. Jednostka poczuła nie tylko swą odrębność, człowieczeństwo, ale i bezradność, osamotnienie. (…) Samotnemu, lub chwilowo osamotnionemu ciężar przygnębienia dyktował inną formę poetyckomuzycznej ekspresji. (…) Blues był naturalnym, choć szczególnym odzwierciedleniem nowej rzeczywistości, będąc zarazem lekarstwem psychicznym, rodzajem oczyszczenia (katharsis) psychiki z gniotącego ładunku zmartwień. Był rekompensatą i ukojeniem.

Blues, mimo, że powstał wiele lat wcześniej, jako gatunek muzyczny został spopularyzowany w latach 19101914 przez W. C. Handy’ego (1973 – 1958), którego uważa się za „ojca bluesa”. Jego najbardziej znane kompozycje to Memphis Blues z roku 1912 i St.Louis Blues z roku 19146. Zaczynał muzyczną karierę w minstrel show. Gdy zbliżały się jego 30te urodziny, dostał dwie propozycje pracy. Pierwsza pochodziła z Michigan, gdzie Handy miał współtworzyć własny zespół minstreli. Druga – z Clarksdale dotyczyła zaopiekowania się czarnoskórym zespołem bluesowym. Jak sam potem napisał:

Według jednej z legend, Handy czekając na peronie na swój pociąg przysnął i został obudzony przez, jak sam powiedział, „najdziwniejsze dźwięki, jakie kiedykolwiek słyszał”. Okazało się, że przysiadł się do niego czarnoskóry, biedny muzyk i żeby umilić sobie czas oczekiwania na transport, grał na gitarze, śpiewając Goin’ Where The Southern Cross The Dog. Surowa melodia, zawodzący głos i prostota muzyki sprawiły, że Handy podjął decyzję zajęcia się ową bluesową grupą z Clarksdale.

CDN [