Artoteka » Malarnia
|
Zadanie rysunkowe "Szkicownik"-
adresowane do wszystkich
lubiących rysować i malować.
Zaczynaj zawsze każde ćwiczenie od końca-czyli
wyszukaj w internecie obrazy sugrtowanych artystów.
Wykonaj pracę inspirując się wyszukanymi pracami Mistrzów.
Wybieraj ćwiczenia sugerując się kolejnością- lub NIE sugerując się kolejnością.....Kolejność ćwiczeń nie jest ważna.
Wykonuj prace tylko wtedy....... gdy masz ochotę........
Część I
Ćwiczenie I .
Szkic układu kilku przedmiotów. Ćwiczenie z natury. Zwracamy uwagę na kształt przedmiotów.
W przypadku nie trafienia formy i wzajemnych stosunków w pierwszym uderzeniu, rysujemy nadal na tym
samym arkuszu papieru aż do znalezienia poszukiwanych proporcji. Nie zwracamy uwagi na nakładające się
na siebie linie. Jeden szkic wykonujemy bardzo szybko ( maksymalnie 5 minut).
Staramy się wypełnić rysunkiem całą powierzchnię papieru pamiętając o kompozycji.
Ćwiczenie należy powtarzać wielokrotnie ( co najmniej 5 razy) przy zmianie układu przedmiotów.
narzędzia: miękki ołówek , szkicownik
do przejrzenia : szkice Tadeusza Kulisiewicza
Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie II.
Rysunek fragmentów drzew. Obserwujemy bogactwo form i rytmów, które uda nam się dostrzec w drzewach.
Prace powinny mieć kompozycję otwartą. Uważnie obserwujemy światłocień. Staramy się
plamą lub kreską prawidłowo zaznaczyć go na swoich pracach.
Ćwiczenie powtarzamy wielokrotnie ( minimum 2 razy)
narzędzia : miękki ołówek lub węgiel , szkicownik
do przejrzenia : rysunki Stanisława Wyspiańskiego
Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie III.
Studia własnej dłoni. Dłoń ludzka posiada ciekawą formę i może być znakomitym modelem ze względu na
swoje możliwości ekspresyjne i wielką ilość profilów. Wykorzystujemy działanie plastyczne linii.
Pamiętaj o poszukiwaniu plamą lub kreską światłocienia. Pamiętaj o kompozycji pracy.
Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy)
narzędzia: ołówek, szkicownik
do przejrzenia : szkice Leonarda da Vinci
Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie IV.
Rysunek układu kilku przedmiotów. Wprowadzamy lawowanie w celu podniesienia ekspresji.
Lawowanie polega na swobodnym wprowadzeniu do rysunku wykonanego w tym momencie tuszem plam
rozwodnionego tuszu lub akwareli. Do lawowania używamy miękkiego, akwarelowego pędzla.
Lawowanie może pełnić także funkcje światłocienia, a nawet waloru.
Ćwiczenie wykonujemy minimum 2 razy
narzędzia: patyk, tusz, pędzel miękki, woda, szkicownik
do przejrzenia: rysunki lawowane Piotra Michałowskiego i Tadeusza Kulisiewicza
Ćwiczenie V.
Studium martwej natury. Ustawiamy prosty układ kilu przedmiotów na tle swobodnie zawieszonej draperii.
Staramy się, wykorzystując małą lampkę, ustawić silne oświetlenie z jednej strony.
Rysując zwracamy uwagę na kompozycję i kształt tych przedmiotów. Dużo czasu poświęcamy na analizę światłocienia
Podstawowym celem tego ćwiczenia jest jednak analiza kontrastów walorowych.
Sposób określania tych kontrastów ( plama, kreska i tp) jest dowolny.
Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.
narzędzia: Ołówek, szkicownik
do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego
Ćwiczenie VI.
Studium martwej natury z położeniem akcentu tym razem na problematykę kompozycyjną.
Wybierz pewien fragment z otaczającego cię wnętrza ( pokój, kuchnia, łazienka, fragment Sali lekcyjnej w szkole).
Postaraj się ten fragment narysować, pamiętając o użyciu świadomie kompozycji otwartej lub zamkniętej.
Podobny sposób komponowania jest powszechnie stosowany przy rysowaniu, malowaniu pejzażu. W zadaniu
naszym ćwiczymy poczucie równowagi kompozycyjnej i ważną umiejętność dokonywania wyboru.
Stosujemy podobne środki ekspresji artystycznej co w poprzednich ćwiczeniach, a więc kreskę i plamę walorową.
Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.
narzędzia: ołówek, szkicownik
do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego i Jana Cybisa.
Ćwiczenie VII.
Fragment pejzażu miejskiego. Ćwiczenie obserwacyjne z natury. Urozmaicony układ domów.
Zwracamy uwagę na kompozycję ( w sensie zrównoważenia form na płaszczyźnie) i kształt domów.
Unikamy elementów perspektywy zbieżnej, staramy się wprowadzić perspektywę kolorystyczną.
Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 3 razy). Od sposobu naturalistycznego
naturalistycznego nastrojowego, poprzez malowanie „impresyjnymi” plamkami, aż do podejścia
graficznego (z linearnym rysunkiem architektury) z jednolitym kolorystycznie i przez to umownym tłem.
narzędzia: akwarela lub tempery lub gwasz, pędzelek, szkicownik
do przejrzenia: pejzaże Paula Gauguina
Uwaga: Dwie reprodukcje (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie VIII.
Martwa natura z kwiatem doniczkowym i widokiem z okna w tle. Swobodna interpretacja kolorystyczna
przy próbie zastosowania perspektywy powietrznej.
Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.
narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik
do przejrzenia; portrety twórców renesansu z wykorzystaniem okna jako elementu kompozycyjnego
Uwaga: Dwie reprodukcje (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie IX
Ulice mojej dzielnicy. Ćwiczenie perspektywiczne. Różne sposoby ukazania przestrzeni ( za pomocą tych samych form malejących w miarę oddalania się od malującego, jak i perspektywy kolorystycznej i powietrznej).Swobodna interpretacja kolorystyczna.
Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy).
narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik
do przejrzenia; pejzaże Maurice Vlamincka, Alberta Marqueta, perspektywa w malarstwie Salvadora Dali
Uwaga: Dwie reprodukcje (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Ćwiczenie X.
Martwa natura z owocami ,butelką, talerzem i czajnikiem na tle udrapowanego materiału. Różne sposoby komponowania płaszczyzny i
operowania kolorem. Wykonaj kilka prac ( minimum 3 ) w każdej inaczej zakomponuj przestrzeń kartki.
narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik
do przejrzenia; malarstwo Zbigniewa Pronaszki
Uwaga: Dwie reprodukcje (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.
Jeżeli masz problemy z wykonaniem prac lub ze zrozumieniem treści poleceń skorzystaj z pomocy nauczyciela plastyki, zapisz się na koło plastyczne u nas w szkole lub, jeśli uczęszczasz na koło plastyczne poza szkołą, przedstaw problem swojemu instruktorowi!
Część II
Zadanie ! -
Maska z kolorowych papierów na czarnym tle.
Technika- wydzieranka, collage
Do przejrzenia: maski murzyńskie i portrety kubistyczne Pabla Picassa
Zadanie II-
Szkice portretowe-autoportret z lustra.
Technika- ołówek
Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca
Zadanie III-
Szkice portretowe-autoportret z lustra.
Technika- farby wodne
Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca
Zadanie IV-
Szkice portretowe-techniką puentylistyczną wykonaj swój autoportret
Technika-farby wodne
Do przejrzenia; malarstwo Paula Ignaca
Zadanie V-
Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.
Technika-farby wodne
Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca
Zadanie VI-
Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.
Technika-papier kolorowy,wydzieranka
Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca
Zadanie VII-
Martwa natura. Zacznij malowanie od kolorowego kontury przedmiotów, który w efekcie końcowym będzie kolorem kontrastującym z kolorem malowanych przedmiotów.
Technika- farba wodna
Do przejrzenia; malarstwo Henri Matisse*a
Zadanie VIII-
Martwa natura z żółtym kubkiem. Wymyśl taką martwą naturę, aby jeden z elementów był żółtym kubkiem, a reszta przedmiotów była w kolorach dopełniających do żółtego.
Technika- farba wodna
Do przejrzenia- informacje o kole barwnym
Zadanie IX- termin realizacji do
Martwa natura z kwiatem doniczkowym.
Technika: farby wodne
Do przejrzenia: martwa natura Paula Cezanne*a „Niebieski wazon”
Zadanie X- termin realizacji do
Martwa natura z wyobraźni w technice puentylistycznej. Praca ma być tak zakomponowana, aby jednym z elementów był instrument muzyczny (dowolny).
Do przejrzenia: kubistyczne prace Georga Braqea.?
Zadanie XI- termin realizacji do
Kwiaty z wyobraźni.
Praca ma być tak namalowana ,aby kolory harmonizowały ze sobą
Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.
Zadanie XII- termin realizacji do
Kwiaty z wyobraźnia. Praca ma być tak zakomponowana, aby najważniejszym elementem były formy kwiatów.
Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.
Zadanie XIII- termin realizacji do
Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej
Technika-farby wodne
Zadanie XIII- termin realizacji do
Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej
Technika-wydzieranka z kolorowego papieru
Zadanie XIV semestr II- termin realizacji do
Zaprojektuj 4,5 kompozycji płaszczyznowych ,dekoracyjnych inspirowanych studiami kwiatów. Nawiąż w swoich poszukiwaniach do wzornictwa ludowego.
Wykonaj następnie z kolorowego papieru kompozycje witrażową jednego ze swoich pomysłów w formacie 100X60cm.
Jeżeli interesujesz się teorią plastyki-
zamieszczam kilka ciekawych filmów
które znajdziesz na You tube:
1. Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa- https://www.youtube.com/watch?v=mChyHptyGsw
1b. Kolor
https://www.youtube.com/watch?v=BlafD9Qdt7c&list=PLr6yJV8GiRbA6ff6lPBSIAODF0Oy8iUl1&index=9
1c.Kolor w teorii i w praktyce
https://www.youtube.com/watch?v=OeyN71bI56Y
1d.Czy kolory istnieją?
https://www.youtube.com/watch?v=kb26U1bqlbw
1e.Kolorymetria (o widzeniu barw) wykład z fizyki dla dzieci -
https://www.youtube.com/watch?v=oqS4L03aMtw
1F.Jak dobieram kolory, czyli matematyka w kolorowaniu-
https://www.youtube.com/watch?v=jxwNNi0vqpM
2. Światło i cień
https://www.youtube.com/watch?v=A_YMJg-0zpk
2a. Światłocień - wartościowanie (#9) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa
https://www.youtube.com/watch?v=Vr5KL91V9SM
2b.Światłocień - modelowanie (#10) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa
https://www.youtube.com/watch?v=ZJsWb9GqZYw
3.Perspektywa w rysunku
https://www.youtube.com/watch?v=DDKthemuXAU
4.Perspektywa powietrzna
https://www.youtube.com/watch?v=0Saxowh6Sqw
5.Anatomia człowieka
https://www.youtube.com/watch?v=PoLKChbP1dg
6.Jak narysować w dobrych proporcjach człowieka
https://www.youtube.com/watch?v=LCvtpY0FKtE
7.Studium człowieka
https://www.youtube.com/watch?v=j2ge-qfpX-s
8.Szkic i szkicownik- ( szkicownik Józefa Czapskiego)
https://www.youtube.com/watch?v=TagL1B4I2cU
9. Kompozycja - podstawy (#5) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa
https://www.youtube.com/watch?v=w_18hBEzREw
10.Kompozycja - rodzaje (#6) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa
https://www.youtube.com/watch?v=B1k55vcN8Vw
Jak powstał plakat?https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4
FILMOTEKA SZKOLNA O HISTORII POLSKIEGO PLAKATU - ŁUKASZ RONDUDA-https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4
polska szkoła plakatu film-https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4
SZKOŁA PLAKATÓW SWSPIZ 2z2https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4
Dla zainteresowanych sztuką nowoczesną-
linki do fajnych filmików poniżej:
----New York Shamisen Calligraphy Performance Japanese Artist
https://www.youtube.com/watch?v=fMtk8la4NKM
-----Japanese calligraphy by Shioh Kato
https://www.youtube.com/watch?v=elSvkGnL1Ig
----Jeff Koons
-https://www.youtube.com/watch?v=oGaB4om5SJw
----- Ai WeiWei
https://www.youtube.com/watch?v=pxjJwiuRI5k
-----Keith Haring
https://www.youtube.com/watch?v=Ug_btMxSm48
----Jackson Pollock
https://www.youtube.com/watch?v=oRkr60vZNvw
----Francis Bacon
https://www.youtube.com/watch?v=SYOIw26_7EU
----Maurizio Cattelan
https://www.youtube.com/watch?v=CD75kKpoKlI
----Damien Hirst
https://www.youtube.com/watch?v=85FCAXbUVec
-----Escher
https://www.youtube.com/watch?v=W5D7M9NAZiU
----Botero
https://www.youtube.com/watch?v=zj6r67gS2co
---Banksy
https://www.youtube.com/watch?v=IQu7Ykeo_1E
---Basquiat
https://www.youtube.com/watch?v=x8SYPcw8GXc
---Maria Abramovic
https://www.youtube.com/watch?v=tHJIVdPnyE8
----Umberto Boccioni
https://www.youtube.com/watch?v=whVNONYYibk
-----Jeremias Krakowiak- Pop-Up Book (książki rysowane)
https://www.youtube.com/watch?v=mDQEDSK9WDs
----Piotr Uklanski
https://www.youtube.com/watch?v=wvEmEPCQ9I0
---Wilhelm Sasnal
https://www.youtube.com/watch?v=CWIP0bIcCTI
---Yves Klein
https://www.youtube.com/watch?v=wO6NR15wtdk
---Sigmar Polke
https://www.youtube.com/watch?v=55hGEY98L2Y
---Tamara Gricic
https://www.youtube.com/watch?v=gdqxdMgPsFw
----Gunter Uecker
https://www.youtube.com/watch?v=omTBdbXo_dc
------Shioh Kato Calligraphy 2015
https://www.youtube.com/watch?v=RDDDm-NbAJQ
Dla zainteresowanych sztuką liternictwa-
linki do fajnych filmików poniżej:
"Krótka Historia Kaligrafii"
https://www.youtube.com/watch?v=80AIyc8Vx-Q
kaligrafia dla początkujących - pierwszy plakat
https://www.youtube.com/watch?v=0gOMbaDo8GE
Jak doskonalić swój podpis - Czas Gentlemanów
https://www.youtube.com/watch?v=9q2Ai2A-jQc
Pilot Parallel Pen review - GOTHIC Calligraphy (lowercase)
https://www.youtube.com/watch?v=oqqQbLd2K94
10 Letters We Dropped From The Alphabet
https://www.youtube.com/watch?v=zUrDUxh5xS0
Modding the Latin Alphabet: the odd history of G, J, U, W, Y
http://Modding the Latin Alphabet: the odd history of G, J, U, W, Y
Creating a Writing System
https://www.youtube.com/watch?v=ab9tGLyJBRw
How Korea crafted a better alphabet - History of Writing Systems #11 (Featural Alphabet)
https://www.youtube.com/watch?v=j9hzK0K1L4I
Thoth's Pill - an Animated History of Writing
https://www.youtube.com/watch?v=PdO3IP0Pro8
RUSSIAN LETTERS for foreigners! (funny) - Иностранцы разбирают русский алфавит! (смешно)
https://www.youtube.com/watch?v=L52o13Ac27E
history of islamic calligraphy
https://www.youtube.com/watch?v=r9R9YMiAuLE
history of arabic calligraphy
https://www.youtube.com/watch?v=r9R9YMiAuLE
history of calligraphy in japan
https://www.youtube.com/watch?v=jWMszlKhQ2s
Alphabet:The Story of Writing pt. 1 and 2 by Donald Jackson
https://www.youtube.com/watch?v=7IUBglyvt8o