do początku mapa serwisu kontakt  
Artoteka » Malarnia

Zadanie rysunkowe "Szkicownik"- 

adresowane  do wszystkich

lubiących rysować i malować.

 

 

Zaczynaj zawsze każde ćwiczenie od końca-czyli

wyszukaj w internecie obrazy sugrtowanych artystów.

Wykonaj pracę inspirując się wyszukanymi pracami Mistrzów.

Wybieraj ćwiczenia sugerując się kolejnością- lub NIE sugerując się kolejnością.....Kolejność ćwiczeń  nie jest ważna.

Wykonuj prace tylko wtedy....... gdy masz ochotę........

 

                                      

                                         

                                   Część I

 

 

Ćwiczenie I .

 

Szkic układu kilku przedmiotów. Ćwiczenie z natury. Zwracamy uwagę na kształt przedmiotów.

W przypadku nie trafienia  formy i wzajemnych stosunków w pierwszym uderzeniu, rysujemy nadal na tym

samym  arkuszu papieru aż do znalezienia poszukiwanych proporcji. Nie zwracamy uwagi na nakładające się

 na siebie linie. Jeden szkic wykonujemy bardzo szybko ( maksymalnie 5 minut).

Staramy się wypełnić rysunkiem całą powierzchnię papieru pamiętając o kompozycji.

Ćwiczenie należy powtarzać wielokrotnie ( co najmniej 5 razy) przy zmianie układu przedmiotów.

 narzędzia: miękki ołówek , szkicownik

do przejrzenia : szkice Tadeusza Kulisiewicza

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Ćwiczenie II.

 

Rysunek fragmentów drzew. Obserwujemy bogactwo form i rytmów, które uda nam się dostrzec w drzewach.

Prace powinny mieć kompozycję otwartą. Uważnie obserwujemy światłocień. Staramy się

plamą lub kreską prawidłowo zaznaczyć go na swoich pracach.

Ćwiczenie powtarzamy wielokrotnie ( minimum 2 razy)

narzędzia : miękki ołówek lub węgiel , szkicownik

do przejrzenia : rysunki Stanisława Wyspiańskiego

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Ćwiczenie III.

 

Studia własnej dłoni. Dłoń ludzka posiada ciekawą formę i może być znakomitym modelem ze względu na

 swoje możliwości ekspresyjne i wielką ilość profilów. Wykorzystujemy działanie plastyczne linii.

Pamiętaj o poszukiwaniu plamą lub kreską światłocienia. Pamiętaj o kompozycji pracy.

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy)

narzędzia: ołówek, szkicownik

do przejrzenia : szkice Leonarda da Vinci

Uwaga: Dwie reprodukcje rysunków (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

Ćwiczenie IV.

 

Rysunek układu kilku  przedmiotów. Wprowadzamy lawowanie w celu podniesienia ekspresji.

Lawowanie polega na swobodnym wprowadzeniu do rysunku wykonanego w tym momencie tuszem plam

 rozwodnionego tuszu lub akwareli. Do lawowania używamy miękkiego, akwarelowego pędzla.

Lawowanie może pełnić także funkcje światłocienia, a nawet waloru.

  Ćwiczenie wykonujemy minimum 2 razy

narzędzia: patyk, tusz, pędzel miękki, woda, szkicownik

do przejrzenia: rysunki lawowane Piotra Michałowskiego i Tadeusza Kulisiewicza

 

 

Ćwiczenie V.

 

Studium martwej natury. Ustawiamy prosty układ kilu przedmiotów na tle swobodnie zawieszonej draperii.

Staramy się, wykorzystując małą lampkę, ustawić silne oświetlenie z jednej strony.

Rysując zwracamy uwagę na kompozycję i kształt tych przedmiotów. Dużo czasu poświęcamy na analizę światłocienia

Podstawowym celem tego ćwiczenia jest jednak analiza kontrastów walorowych.

Sposób określania tych kontrastów ( plama, kreska i tp) jest dowolny.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: Ołówek, szkicownik

do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego

 

 

 

 

Ćwiczenie VI.

 

Studium martwej natury z położeniem akcentu tym razem na problematykę kompozycyjną.

Wybierz pewien fragment z otaczającego cię wnętrza ( pokój, kuchnia, łazienka, fragment Sali lekcyjnej w szkole).

Postaraj się ten fragment narysować, pamiętając o użyciu świadomie kompozycji otwartej lub zamkniętej.

Podobny sposób komponowania jest powszechnie stosowany przy rysowaniu, malowaniu pejzażu. W zadaniu

naszym ćwiczymy poczucie równowagi kompozycyjnej i ważną umiejętność dokonywania wyboru.

Stosujemy podobne środki ekspresji artystycznej co w poprzednich ćwiczeniach, a więc kreskę i plamę walorową.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: ołówek, szkicownik

do przejrzenia : martwe natury Artura Nacht-Samborskiego i Jana Cybisa.

 

 

Ćwiczenie VII.

 

 

Fragment pejzażu miejskiego. Ćwiczenie obserwacyjne z natury. Urozmaicony układ domów.

Zwracamy uwagę na kompozycję ( w sensie zrównoważenia form na płaszczyźnie) i kształt domów.

Unikamy elementów perspektywy zbieżnej, staramy się  wprowadzić  perspektywę kolorystyczną.

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 3 razy). Od sposobu naturalistycznego

 naturalistycznego nastrojowego, poprzez malowanie „impresyjnymi” plamkami, aż do podejścia

graficznego (z linearnym rysunkiem architektury) z jednolitym kolorystycznie i przez to umownym tłem.

 

narzędzia: akwarela lub tempery lub gwasz, pędzelek, szkicownik

do przejrzenia: pejzaże Paula Gauguina

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

Ćwiczenie VIII.

 

Martwa natura z kwiatem doniczkowym i widokiem z okna w tle. Swobodna interpretacja kolorystyczna

przy próbie zastosowania perspektywy powietrznej.

Wykonujemy jedną pracę, poświęcając jej dużo czasu i uwagi.

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; portrety twórców renesansu z wykorzystaniem okna jako elementu kompozycyjnego

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

 

 

Ćwiczenie IX

 

Ulice mojej dzielnicy. Ćwiczenie perspektywiczne. Różne sposoby ukazania przestrzeni ( za pomocą tych samych form malejących w miarę oddalania się od malującego, jak i perspektywy kolorystycznej i powietrznej).Swobodna interpretacja kolorystyczna.

 

Ćwiczenie do wielokrotnego powtarzania ( minimum 2 razy).

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; pejzaże Maurice Vlamincka, Alberta Marqueta, perspektywa w malarstwie Salvadora Dali

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

 

 

Ćwiczenie X.

 

Martwa natura z owocami ,butelką, talerzem i czajnikiem na tle udrapowanego materiału. Różne sposoby komponowania płaszczyzny i

operowania kolorem. Wykonaj kilka prac ( minimum 3 ) w każdej inaczej zakomponuj przestrzeń kartki.

narzędzia: farby tempery lub gwasz , szkicownik

do przejrzenia; malarstwo Zbigniewa Pronaszki

Uwaga: Dwie reprodukcje  (skaner lub ksero) wklej do szkicownika.

 

Jeżeli masz problemy z wykonaniem prac lub ze zrozumieniem treści poleceń skorzystaj z pomocy nauczyciela plastyki, zapisz się na koło plastyczne u nas w szkole lub, jeśli uczęszczasz na koło plastyczne poza szkołą, przedstaw problem swojemu instruktorowi!

 

 

Część II

 

Zadanie !  -

Maska z kolorowych papierów na czarnym tle.

Technika- wydzieranka, collage

Do przejrzenia: maski murzyńskie i portrety kubistyczne Pabla Picassa

 

 

 

Zadanie II-

Szkice portretowe-autoportret z lustra.

Technika- ołówek

Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca

 

 

Zadanie III-

Szkice portretowe-autoportret z lustra.

Technika- farby wodne

Do przejrzenia: portrety Stanisława Witkiewicza i Henri Toulouse- Lautreca

 

 

 

Zadanie IV-

Szkice portretowe-techniką puentylistyczną wykonaj swój autoportret

Technika-farby wodne

Do przejrzenia; malarstwo Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie V-

Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.

Technika-farby wodne

Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie VI-

Martwa natura w prostym układzie malowana puentylistycznie.

Technika-papier kolorowy,wydzieranka

Do przejrzenia: malarstwo Georgesa Seutata i Paula Ignaca

 

 

 

Zadanie VII-

Martwa natura. Zacznij malowanie od kolorowego kontury przedmiotów, który w efekcie końcowym będzie kolorem kontrastującym z kolorem malowanych przedmiotów.

Technika- farba wodna

Do przejrzenia; malarstwo Henri Matisse*a

 

 

 

Zadanie VIII-

Martwa natura z żółtym kubkiem. Wymyśl taką martwą naturę, aby jeden z elementów był żółtym kubkiem, a reszta przedmiotów była w kolorach dopełniających do żółtego.

Technika- farba wodna

Do przejrzenia- informacje o kole barwnym

 

 

 

Zadanie IX- termin realizacji do

Martwa natura z kwiatem doniczkowym.

Technika: farby wodne

Do przejrzenia: martwa natura Paula Cezanne*a „Niebieski wazon”

 

 

 

Zadanie X- termin realizacji do

Martwa natura z wyobraźni w technice puentylistycznej. Praca ma być tak zakomponowana, aby jednym z elementów był instrument muzyczny (dowolny).

Do przejrzenia: kubistyczne prace Georga Braqea.?

 

 

 

Zadanie XI- termin realizacji do

Kwiaty z wyobraźni.

Praca ma być tak namalowana ,aby kolory harmonizowały ze sobą

Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.

 

 

 

Zadanie XII- termin realizacji do

 Kwiaty z wyobraźnia. Praca ma być tak zakomponowana, aby najważniejszym elementem były formy kwiatów.

Po przejrzenia: malarstwo Paula Signaca.

 

 

 

Zadanie XIII- termin realizacji do

Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej

Technika-farby wodne

 

 

 

Zadanie XIII- termin realizacji do

Kwiaty w wazonie. Praca zaobserwowana, wykonana technice pointylistycznej

Technika-wydzieranka z kolorowego papieru

 

 

 

Zadanie XIV semestr II- termin realizacji do

Zaprojektuj 4,5 kompozycji płaszczyznowych ,dekoracyjnych inspirowanych studiami kwiatów. Nawiąż w swoich poszukiwaniach do wzornictwa ludowego.

Wykonaj następnie z kolorowego papieru kompozycje witrażową jednego ze swoich pomysłów w formacie 100X60cm.

 

 

 

 

 

 

 

Jeżeli interesujesz się teorią plastyki-

zamieszczam kilka ciekawych filmów

które znajdziesz na You tube:

 

1. Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa- https://www.youtube.com/watch?v=mChyHptyGsw

 

1b. Kolor

https://www.youtube.com/watch?v=BlafD9Qdt7c&list=PLr6yJV8GiRbA6ff6lPBSIAODF0Oy8iUl1&index=9

1c.Kolor w teorii i w praktyce

https://www.youtube.com/watch?v=OeyN71bI56Y

1d.Czy kolory istnieją?

https://www.youtube.com/watch?v=kb26U1bqlbw

1e.Kolorymetria (o widzeniu barw) wykład z fizyki dla dzieci -

https://www.youtube.com/watch?v=oqS4L03aMtw

1F.Jak dobieram kolory, czyli matematyka w kolorowaniu-

https://www.youtube.com/watch?v=jxwNNi0vqpM

 

2. Światło i cień

https://www.youtube.com/watch?v=A_YMJg-0zpk

2a. Światłocień - wartościowanie (#9) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=Vr5KL91V9SM

2b.Światłocień - modelowanie (#10) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=ZJsWb9GqZYw

 

 

3.Perspektywa w rysunku

https://www.youtube.com/watch?v=DDKthemuXAU

 

4.Perspektywa powietrzna

https://www.youtube.com/watch?v=0Saxowh6Sqw

 

5.Anatomia człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=PoLKChbP1dg

 

6.Jak narysować w dobrych proporcjach człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=LCvtpY0FKtE

 

7.Studium człowieka

https://www.youtube.com/watch?v=j2ge-qfpX-s

 

8.Szkic i szkicownik- ( szkicownik Józefa Czapskiego)

https://www.youtube.com/watch?v=TagL1B4I2cU

 

9. Kompozycja - podstawy (#5) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=w_18hBEzREw

 

10.Kompozycja - rodzaje (#6) Praktyczna Akademia Rysunku i Malarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=B1k55vcN8Vw

 

Jak powstał plakat?https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4

FILMOTEKA SZKOLNA O HISTORII POLSKIEGO PLAKATU - ŁUKASZ RONDUDA-https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4

 

polska szkoła plakatu film-https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4

SZKOŁA PLAKATÓW SWSPIZ 2z2https://www.youtube.com/watch?v=G2fNxFLr9-4

 

Dla zainteresowanych sztuką nowoczesną-

linki do fajnych filmików poniżej:

 

 

 

----New York Shamisen Calligraphy Performance Japanese Artist

https://www.youtube.com/watch?v=fMtk8la4NKM

 

-----Japanese calligraphy by Shioh Kato

https://www.youtube.com/watch?v=elSvkGnL1Ig

 

----Jeff Koons

-https://www.youtube.com/watch?v=oGaB4om5SJw

 

----- Ai WeiWei

https://www.youtube.com/watch?v=pxjJwiuRI5k

 

-----Keith Haring

https://www.youtube.com/watch?v=Ug_btMxSm48

 

----Jackson Pollock

https://www.youtube.com/watch?v=oRkr60vZNvw

 

----Francis Bacon

https://www.youtube.com/watch?v=SYOIw26_7EU

 

----Maurizio Cattelan

https://www.youtube.com/watch?v=CD75kKpoKlI

 

----Damien Hirst

https://www.youtube.com/watch?v=85FCAXbUVec

 

-----Escher

https://www.youtube.com/watch?v=W5D7M9NAZiU

 

----Botero

https://www.youtube.com/watch?v=zj6r67gS2co

 

---Banksy

https://www.youtube.com/watch?v=IQu7Ykeo_1E

 

---Basquiat

https://www.youtube.com/watch?v=x8SYPcw8GXc

 

---Maria Abramovic

https://www.youtube.com/watch?v=tHJIVdPnyE8

 

----Umberto Boccioni

https://www.youtube.com/watch?v=whVNONYYibk

 

-----Jeremias Krakowiak- Pop-Up Book (książki rysowane)

https://www.youtube.com/watch?v=mDQEDSK9WDs

 

----Piotr Uklanski

https://www.youtube.com/watch?v=wvEmEPCQ9I0

 

---Wilhelm Sasnal

https://www.youtube.com/watch?v=CWIP0bIcCTI

 

---Yves Klein

https://www.youtube.com/watch?v=wO6NR15wtdk

 

---Sigmar Polke

https://www.youtube.com/watch?v=55hGEY98L2Y

 

---Tamara Gricic

https://www.youtube.com/watch?v=gdqxdMgPsFw

 

----Gunter Uecker

https://www.youtube.com/watch?v=omTBdbXo_dc

 

------Shioh Kato Calligraphy 2015

https://www.youtube.com/watch?v=RDDDm-NbAJQ

 

 

 

Dla zainteresowanych sztuką liternictwa-

linki do fajnych filmików poniżej:

 

 

 

"Krótka Historia Kaligrafii"

https://www.youtube.com/watch?v=80AIyc8Vx-Q

 

kaligrafia dla początkujących - pierwszy plakat

https://www.youtube.com/watch?v=0gOMbaDo8GE

 

Jak doskonalić swój podpis - Czas Gentlemanów

https://www.youtube.com/watch?v=9q2Ai2A-jQc

 

Pilot Parallel Pen review - GOTHIC Calligraphy (lowercase)

https://www.youtube.com/watch?v=oqqQbLd2K94

 

10 Letters We Dropped From The Alphabet

https://www.youtube.com/watch?v=zUrDUxh5xS0

 

Modding the Latin Alphabet: the odd history of G, J, U, W, Y

http://Modding the Latin Alphabet: the odd history of G, J, U, W, Y

 

Creating a Writing System

https://www.youtube.com/watch?v=ab9tGLyJBRw

 

How Korea crafted a better alphabet - History of Writing Systems #11 (Featural Alphabet)

https://www.youtube.com/watch?v=j9hzK0K1L4I

 

Thoth's Pill - an Animated History of Writing

https://www.youtube.com/watch?v=PdO3IP0Pro8

 

RUSSIAN LETTERS for foreigners! (funny) - Иностранцы разбирают русский алфавит! (смешно)

https://www.youtube.com/watch?v=L52o13Ac27E

 

history of islamic calligraphy

https://www.youtube.com/watch?v=r9R9YMiAuLE

 

history of arabic calligraphy

https://www.youtube.com/watch?v=r9R9YMiAuLE

 

history of calligraphy in japan

https://www.youtube.com/watch?v=jWMszlKhQ2s

 

 

Alphabet:The Story of Writing pt. 1 and 2 by Donald Jackson

https://www.youtube.com/watch?v=7IUBglyvt8o